Jernbanebrua over Lågen ved Ringebu har kollapset og ligger delvis i elven. Det får store lokale konsekvenser for Dovrebanen framover.

– Brufundamentet på midten av Randklev bru løste seg og knakk. Dermed ligger midten av brua ligger i elven, mens den fortsatt henger fast på sidene, sier pressevakt i Bane Nor, Anne Kirkhusmo, til NTB.

Hun forteller at Bane Nor hadde folk på stedet for å kartlegge skadene på brua etter ekstremværet, da den kollapset.

Nå sitter Bane Nor i krisemøte om hendelsen, skriver Gudbrandsdølen Dagningen
, som meldte om brokollapsen først.

Dovrebanen går over Randklev bru. Det betyr at denne delen av strekningen ikke kan trafikkeres.

– Vi kan ikke si noe om hvor lang tid det vil ta før forbindelsen over Lågen er gjenopprettet, men det er på det rene at dette vil ta lang tid. Bane Nor og Vegvesenet har midlertidige bruer i beredskap, og vi vil blant annet se på om det kan være hensiktsmessig å benytte noe av dette, sier banedirektør Eivind Bjurstrøm i Bane Nor i en pressemelding.

Dovrebanen ble av hensynet til sikkerheten stengt for all trafikk mer enn to døgn før skadene på brua oppsto. Dermed innebar hendelsen på Randklev aldri fare for liv og helse. Randklev bru er en 172,5 meter lang fagverksbru av stål, med tre like lange spenn. Brua er direktefundamentert på elvebunnen, og den ble bygd i 1957.

Andre jernbanebruer som har hatt stor belastning under flommen, vil bli grundig kontrollert før togtrafikken gjenopptas, i likhet med fyllinger, sideterreng og øvrige tekniske anlegg.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også