Mens utenlandske bryggerier får dele informasjon om sine produkter på sosiale medier, så får norske produsenter ikke lov til dette.

– Regelverket sånn som det er i dag, begrenser oss voldsomt som næring, sier daglig leder for Sagene bryggeri i Oslo, Knut Johannessen, til TV 2.

I dag kan ikke norske bryggerier markedsføre seg på sosiale medier, noe Johannessen ønsker kunne moderniseres.

– Jeg oppfatter at regelverket er tilpasset en situasjon som på 70 og 80-tallet der du hadde med ukeblader, tidsskrifter og aviser. Da var det tydelig hva som var lov og ikke lov. Nå har vi sosiale medier som snur denne situasjonen opp ned, og da må regelverket moderniseres.

– Vi er ikke for et frislipp av reklame, vi vil bare fortelle hvem vi er og hva vi holder på med. Det kan vi ikke i dag, forteller han.

Johannessen har sågar fått beskjed av Helsedirektoratet om å slette innlegg der han deler at bryggeriet skal delta på diverse arrangementer.

FrP mener også at reglene må tilpasses dagens samfunn.

– Internett og sosiale medier har kommet til Norge også, og det må man ta inn over seg i Helsedirektoratet, sier helsepolitisk talsperson i FrP, Bård Hoksrud.

Det er ingen for­mildende omstendig­heter når «gjernings­mannen» er en etnisk norsk, hvit mann og FrP-politiker

Også stortingsrepresentant Silje Hjemdal (FrP) er oppgitt over at norske bryggerier ikke klarer å konkurrere med utenlandske produsenter, som har andre regler for reklame fra utlandet.

– Reglene som er i Norge, oppleves som veldig krevende for produsentene, all den tid du har store aktører i utlandet som har helt andre muligheter. Det gjør at det blir vanskeligere å drive næring og konkurranse som liten bedrift i Norge, sier Hjemdal og legger til:

– Sånn som regelverket er i dag, er det rett og slett litt dust.

Det reagerer statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet Ole Henrik Krat Bjørkholt kraftig på.

– Hvis man skal bruke karakteristikker av typen «dustete», så er det mest dustete jeg vet, FrPs stadige angrep på alle folkehelselover vi har i dette landet. Enten det er tobakksloven, alkoholloven eller andre, sier Bjørkholt.

Han mener norske bryggerier er godt innforstått med at det er vanskelig å markedsføre seg som alkoholprodusent i Norge.

– Den norske alkoholloven fra 1975 er et ekstremt effektivt folkehelsetiltak. Det er et stort misbrukspotensial, og Norge er et av de landene i Europa som har lyktes best i å forebygge den typen misbruk nettopp på grunn av loven, forteller han.

– Det er ikke aktuelt for denne regjeringen å svekke eller liberalisere norsk alkohollov, avslutter statssekretæren.

Kjøp billetter til boklansering i Oslo den 8. juni her!

 

Kjøp bøker fra Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.