Senest mandag fløy et amerikansk B-52 H Stratofortress opp til Finskebukta fra Morón-basen i det sørlige Spania. Sikkert en nesten daglig foreteelse i disse krigstider, men selve flyruten fremstår som spesiell. I stedet for å fly den korteste ruten over land, tok flyet en mye lengre rute som unngikk overflyvning over fransk og tysk luftrom. Rutevalget reiser en rekke interessante spørsmål.

Her er ruten til «Noble 11» mandag 6. mars, slik den fremstår på ADS-B Exchange, som selv angir at de er verdens største nettsted for ufiltrerte flydata:

Sammenlign så med det korteste rutevalget:

Skjermdump: Google Maps

Hva ligger bak dette rutevalget?

  • Er flyruten et uttrykk for uenighet innad i Nato?

Det er en kjent sak at britenes samarbeid med USA går mer knirkefritt enn hva gjelder Frankrike. Tyskland har forsåvidt også et godt samarbeid med USA, men det satt likevel langt inne for tyskerne å godta en leveransene av Leopard stridsvogner til Ukraina. Tyskland har også en relativt bred anti-krigsopposisjon som myndighetene muligens ikke ser seg tjent med å irritere mer enn høyst nødvendig.

  • Hva er i lasterommet?

Er de amerikanske flyene utrustet med atomvåpen? Frankrike har sitt eget luftvåpen og sine egne atomvåpen, og dersom det er slik at B-52-flyene nå er utstyrt med atomvåpen, kan rutevalget også være en indikasjon på at Frankrike og til dels Tyskland gjør sitt ytterste for å markere nasjonal selvstendighet. Danmark og Polen har ikke slike hensyn å ta, da de begge er helt med på USAs lederrolle.

Utstasjoneringen av det såkalte ‘dommedags-flyet, et E-6B Mercury, på Island, som vi dessverre ikke har noen flightlogger på, indikerer at det har skjedd en beredskapshevning som meget vel kan indikere at flere av Natos fly, da kanskje helst de amerikanske og britiske nå er satt opp med atommissiler.

Poseidon på tur

Et annet fly som har vært mye oppe i nyhetsbildet etter at Seymour Hersh for en knapp måned siden skrev sin artikkel om at USA, med norsk hjelp, sto bak sprengningen av gassrørledningene Nordstream 1 og 2, er P-8 Poseidon. Hersh skrev, ganske sikkert feilaktig, at et norsk P-8 Poseidon-fly droppet sonarbøyen som utløste eksplosjonene, natten til den 26. september i fjor.

Vel, de siste ukene har et fly av samme type vært på besøk i Østersjøen igjen. Mandagens rute ble fanget inn av en av våre lesere.

Poseidon-flyets gjentatte runder over åstedet for sprengningene av de to rørledningene, øst for Bornholm fremstår også som underlig. Var det et tokt for å erte russerne, eller var det et pek til Seymour Hersh?

Disse spørsmålene vil naturligvis ikke bli besvart offentlig. Slike flyvninger hører til krigens psykologiske spill, og det vil alltid være opptil mottakeren, nødvendigvis ikke en fiende, å tolke disse signalene.

Vi vanlige dødelige får nøye oss med å se symbolikken i navnevalget på dette flyet som er spesialisert på  antiubåtkrigføring, overvåkning av maritime områder, og elektronisk etterretning (ELINT). Vi sakser fra Store norske leksikon:

Poseidon fremstilles som en noe mindre opphøyet utgave av Zevs. Han bor med sin hustru Amfitrite i et palass i havets dyp. Når han kjører over havets overflate med sitt hestespann og et følge av lavere havguddommer og fantastiske sjøuhyrer, kan han både opprøre havet ved hjelp av sin trefork (en lyster) og dempe dets bølger igjen. (SNL)

Saken er oppdatert kl 15:25.

Les og se også:

Doc-TV: Nord Stream del 4: Nord Stream er blitt en møllestein

Store øvelser, men lite luftforsvar i Norge

Nervekrigen i nord trappes opp – «dommedagsfly» utstasjonert på Island

 

Kjøp bøker fra Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.