Pristaket er på 60 dollar fatet for mottakere av russisk olje som fraktes sjøveien. Selges oljen for mer, forbys tjenester som forsikring, finansiering og teknisk assistanse.

Siden det dermed kan være vanskelig for Russland å skaffe transporttjenester i vestlige land, har de inngått avtaler med andre. Kina, som er verdens største importør av olje, har fortsatt sine kjøp fra Russland.

Olje fra havner vest i Russland skal lastes om til supertankerne Lauren II, Monica S, Catalina 7 og Natalina 7, skriver Reuters. De har gått gjennom åpne databaser og informasjon fra analyseverktøyet Eikon.

Alle skipene er registrert i Panama og skal til Kina. De er eid og drives av selskaper i Kina, blant annet i Hongkong.

Et annet skip, São Paulo, som er eid og drevet av Kypros-baserte Rotimo Holdings Ltd., er ifølge Reuters på vei til India med olje.

På grunn av manglende offentlig informasjon om eier- og driftsselskaper, har nyhetsbyrået ikke kunnet komme i kontakt med dem.

– Siden prisene på Ural-olje ligger godt under pristaket, er handel med oljen i bunn og grunn helt legitimt, sier et medlem av ledelsen i et kinesisk fraktselskap.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.