Theodor Kittelsen (1857–1914), «Langt langt borte saa han noget lyse og glitre» (1900), etter det norske folkeeventyret nedtegnet av Asbjørnsen og Moe. Nasjonalmuseet, Oslo – via Google Arts & Culture.

Hvis gudene ønsker å ødelegge mennesker, så gjør de menneskene først gale. Deretter forvandles individene til idioter. Den farligste og mest ødeleggende typen idioti er det intelligente og høyt utdannede mennesker som står bak.

Dette skriver Theodore Dalrymple i en kronikk i Epoch Times. Og idéen er ikke ny, men stammer helt fra Cicero.

Theodore Dalrymple er pseudonymet til Anthony Malcolm Daniels. Under navnet Dalrymple har han publisert en rekke leseverdige bøker. Han anses som en konservativ kritiker, og jobbet i mange år som psykiater for fengselsinnsatte.

Det finnes ingenting så absurd at man ikke kan finne en filosof som har sagt det, sa Cicero (parafrasert). Cicero døde over 40 år før Jesus ble født.

Det som er enda verre, er at det er ingen filosofi så absurd at den ikke har funnet tilhengere blant de øvre lag i samfunnet, som ønsker å påtvinge den på alle andre. Fantasien er mer spennende enn sannheten.

The desire for change and novelty at any price is part of human psychology. The truth limps and bores; fantasy runs and leaps and fascinates. People desire sensation for its own sake.

Drømmen om det perfekte samfunnet fritatt for smerte og mangel på lykke glitrer som en luftspeiling i ørkenen, skriver Dalrymple.

It’s never reached, but people believe that it’s there nonetheless.

Det verste eksemplet i dag er den sinnssyke transaktivismen, som forandrer mennesker til monstre. Under et nylig besøk i Paris plukket Dalrymple opp den venstreorienterte avisen Libération. Der fant han en artikkel med følgende setning:

In a post-gender world, we will no longer be constrained to conform our bodies, our thought, to gendered roles, we shall be free to be ourselves.

Hvis vi bare dropper å akseptere at det finnes kun to kjønn, og ikke lar naturen stjele vår frihet, så kan vi altså oppnå frihet til å være oss selv.

Selv har jeg vært både heterofil og meg selv et helt liv. Det er derfor vanskelig å akseptere dette utsagnet, som virker som ren forfalskning.

Antallet transpersoner som vurderer selvmord viser seg nemlig stabilt uansett om de gjennomgår medisinsk behandling eller ikke. Man kan ikke finne seg selv ved å operere bort deler av kroppen. Utopien som promoteres for våre uskyldige barn, er falsk og dypt skadelig.

Marx skrev om Napoleon III, som var Frankrikes keiser i perioden 1852 til 1870:

– Menn skaper sin egen historie, men de skaper den ikke akkurat som de vil; de gjør det ikke under omstendigheter valgt av dem selv, men under omstendigheter som er direkte møtt, gitt og overført fra fortiden.

Marx har altså en idé om at frihet krever at man stilles fri fra omstendighetene. Rousseau sa at mennesker måtte tvinges til å bli frie. Dette er bakgrunnen for sosialdemokratiet også: Kun statlig kontroll kan sørge for vår frihet.

Min holdning er svært annerledes: Frihet er krevende, frihet er ikke uten risiko. Frihet betyr at vi må ta ansvar for våre egne liv. Dette kan være skremmende for mange. Men uten frihet forsvinner selve meningen med livet.

Omstendighetene vi blir født inn i, kan vi ikke velge, men de kan selvsagt påvirkes og endres over tid, skriver Dalrymple.

I didn’t choose English as my native language, among a thousand other circumstances that I didn’t choose. But the fact that I was born to speak English didn’t determine what I was to say in it. Freedom isn’t freedom from circumstances.

Mer Marx:

– Tradisjonene til alle de døde generasjonene veier som et mareritt på hjernen til de levende.

Selvsagt kan fortidens historie skape problemer for et menneske. Men å hevde at våre hjerner infiseres av arven etter våre forfedre, er et syn på historien som helst promoteres av dem som søker absolutt makt over andre mennesker.

Slik får man begreper som hvit overlegenhet. Slik oppstår krav om at mennesker som aldri har eid en slave, skal betale erstatning til folk som aldri har opplevd slaveriet.

California vurderer å betale erstatning til etterkommere av slaver delstaten aldri har hatt

Kritisk raseteori og maset om patriarkatet tilhører også en slik forståelse av historien.

I virkeligheten er vi avhengige av det historien har forært oss, hevder Dalrymple. Vi kan ikke klare oss uten våre forfedres enorme prestasjoner.

We didn’t invent the alphabet, the wheel, the electric light, even the boiling of an egg, for ourselves.

Hvis vi ble født inn i et sted uten historie overhodet, ville vi ikke overleve lenge. Vi ville mest sannsynlig dø selv før vi fikk oppleve lidelse.

På 1960- og 70-tallet skulle vi «finne oss sjæl», som Finn Kalvik sang om.

Jeg skulle brukt tida til andre ting
enn spille å skrive viser om ingenting
Prøver å finne meg sjæl …

Jeg får ikke sova
får ikke fred
Er gretten om morran
Har vondt for å le
Prøver å finne meg sjæl …

Drømmen om at vi egentlig er perfekte mennesker, fører til en evig lengsel etter å lete etter noe vi aldri har vært og aldri kan bli. Dermed må vi fokusere på å trykke ned andre mennesker for å heve oss selv ved å senke dem.

Vi burde heller akseptere vår mangel på perfeksjon, og ta små skritt mot å bli bedre mennesker. Som Jordan B. Peterson sier det: Vi bør rydde våre egne rom før vi forsøker å redde verden. Vi må forsøke å forbedre oss med små skritt, noen millimeter ad gangen. Kun eventyrene tror på sjumilssteg.

Slik tenker ikke woke-folket. De vil ha flytende kjønn og redde verden fra klimaet. Regjeringer som ikke er i stand til å kontrollere sine egne grenser, er helt overbevist om at de kan kontrollere atmosfæren og solens bane.

Veien mot undergangen startet da 1960-tallets feminister gikk til angrep på familien. Selvsagt fantes det ulykkelige ekteskap. Men hele familieidéen kom under angrep.

Den seksuelle frigjøringen rammet kvinnene hardt, og barna enda hardere. Antallet som vokser opp uten to foreldre, eksploderte. Barna ble ofret for kvinnenes frihet.

Borgerrettsbevegelsen som svarte amerikanere startet, begynte godt, men ble dessverre etter hvert overtatt av radikale marxister som hatet folk med en annen hudfarge enn dem selv.

Homobevegelsen startet med krav om rettferdighet. Nå er denne kampen blitt overtatt av transaktivister, som stiller krav om at menn kan føde, at menn kan drive kvinneidrett og at kjønnsorganer kan skiftes ut på rene impulser. Alle som protesterer, skal knuses.

I sine samtaler med kriminelle som hadde gjort de mest grusomme gjerninger, oppdaget Dalrymple at de ofte tenkte at det de hadde gjort, ikke hadde noen tilknytning til den egentlige personligheten deres.

De tok ikke ansvar, og anså seg fortsatt som verdifulle mennesker. Men de endret seg ikke.

Why did everyone, then, keep going on about what they had done, failing to appreciate at its true value the beautiful, real being within?

Menneskelige relasjoner har blitt frigjort fra alt annet enn øyeblikkets følelser, skriver Dalrymple. Men det var et stort feilgrep å tro at menneskelige relasjoner kan perfeksjoneres, hvis vi bare klarte å «finne oss sjæl».

The underlying error was to suppose that human relations could be perfected if purged of everything that prevented people from “being free to be ourselves,” as the newspaper put it.

Følelsen av at tragedier skjer, forsvant. Man ignorerte at menneskets eksistens er preget av radikal mangel på fullkommenhet.

Det er ikke arven etter historiske forfedre som ødelegger våre liv. Den store trusselen er jakten på den uoppnåelige utopien.

Alle utopier fører til sin egen undergang. Kun å erkjenne våre svakheter gir oss muligheten til å forbedre oss, og kanskje overleve livet med et snev av verdighet.

Jakten på Utopia er meningsløs og ødelegger våre liv. For som en luftspeiling vil Utopia aldri nås.

 

Kjøp julegavene fra Document!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.