Barnehagebarns lek med nettbrett er langt mindre kreativ og fantasifull sammenlignet med lek med fysiske leker, viser en studie fra Uppsala universitet.

Gjennom å ta opp video av barn som leker i barnehagen, undersøkte forskerne mønstrene i barnas lek og hva de gjorde når de lekte med nettbrett, sammenlignet med fysiske leker. Studien viser at leken med nettbrettene var mer utforskende og hadde mindre elementer av fantasilek.

Måten barna leker på med nettbrett skiller seg også fra andre spill barn i den alderen normalt spiller, ifølge forskerne.

30 barn i to grupper deltok i studien: Én med 2-åringer og én med 4-5-åringer. Studien ble gjennomført i samarbeid med Institute of Education vid University College London.

– Selv om studien er ganske liten, viser den at man kanskje bør være forsiktig med å la førskolebarn bruke berøringsskjermer, sier Robin Samuelsson, språkforsker ved Uppsala universitet.

Resultatene i studien står i strid tidligere studier der det blir hevdet at ny teknologi vil gjøre barn mer kreative.

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!

Kjøp julegavene fra Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.