Ibtihaj Muhammad Barbie Doll by Mattel

I oktober i fjor kom en syv år gammel jente i New Jersey opprørt hjem fra skolen og fortalte moren at lærerinnen hennes hadde prøvd å dra av henne hijaben. Moren fortalte historien på Facebook, og meldingen utløste en nasjonal mediestorm som skulle føre til at den erfarne lærerinnen fikk livet og karrieren irreversibelt ødelagt.

En uskyldig interaksjon av få sekunders varighet mellom Tamar Herman, som er jøde, og den sju år gamle muslimske jenta Sumayyah Wyatt ble umiddelbart fordømt som overgrep av den kjente fektersken Ibtihaj Muhammad på Instagram, som anklaget Herman for å ha tvangsfjernet hijaben til Wyatt. Muhammad representerte USA under sommer-OL 2016 i Rio de Janeiro, der hun tok bronse i lagkonkurransen. Hun ble kjent for å fekte i hijab.

Innlegget til OL-stjernen gikk viralt, og dagen etter hadde New Jerseys guvernør Philip D. Murphy engasjert seg på Twitter, og en statlig islamsk organisasjon ba om lærerinnens umiddelbare avskjed.

Jødeforfølgelse i moderne tid?

Den 6. oktober 2021 var Tamar Hermans andreklasse travelt opptatt med en skriveoppgave ved Seth Boyden barneskole i Maplewood. Herman la merke til at Sumayyah Wyatt hadde på seg en hette som blokkerte øynene hennes, og hun trodde at hijaben var under hetten. I tillegg hadde den unge jenta nesten hele ansiktet tildekket av et munnbind, som hun (og klassekameratene) måtte bruke mot koronasmitte.

Herman ville oppmuntre eleven til å delta i skolearbeidet, og siden øynene hennes var delvis blokkert av hetten, ba hun Wyatt om å trekke den tilbake. Jenta svarte ikke på forespørselen, og Herman har senere forklart at hun gjorde et forsøk på å trekke tilbake hetten selv. Det var da hun skjønte at Wyatt ikke hadde på seg den vanlige hijaben, og Herman trakk raskt hodeplagget tilbake og ba om unnskyldning. Hetten var ikke på noe tidspunkt borte fra hodet til jenta, og undervisningen fortsatte som normalt.

Men den 7. oktober 2021 ble Herman innkalt til rektors kontor og fortalt at moren til studenten hadde klaget, og et døgn senere ble hun ufrivillig permittert, mens skoledistriktet sendte et antibiased (upartisk) brev hjem til foreldrene. Et år senere er hun fortsatt ikke i jobb, og nå har saken havnet i retten, skriver New York Times.

I mars i år saksøkte familien skolekretsen og lærerinnen for religiøs diskriminering, og for at hun rørte ved jentas hår og fortalte jenta at det naturlige håret hennes var vakkert. Rettsprotokoller viser at søksmålet ble avvist i forrige måned og at partene hadde inngått et forlik.

Denne måneden har Tamar Herman anlagt en ærekrenkelsessak i New Jerseys høyesterett, der hun anklager Ibtihaj Muhammad og New Jersey-avdelingen av Council on American-Islamic Rights (CAIR-NJ) og dets direktør for å ha forårsaket «uopprettelig skade». Samtidig saksøker hun skoledistriktet South Orange-Maplewood for medskyldighet i «nådeløs og diskriminerende behandling» for en føderal domstol:

Det som startet som en enkel misforståelse mellom saksøker, som er jøde, og en av hennes elever, som er muslim, ble forvandlet til Ibtihaj Muhammad og CAIRs medvirkning i en parade av opprørende, falske, ærekrenkende og antisemittiske uttalelser.

Tamar Hermans Facebook-bilde, brukt i Ibtihaj Muhammads hatkampanje mot lærerinnen. Skjermdump: MEAWW:COM

Hijabsaken spredte seg fort gjennom et lokalsamfunn i New Jersey som er kjent for sine liberale «verdier», og selv om mange av faktaene forble uklare, ble sosiale medier raskt oversvømmet av sinte stemmer og meninger om Tamars handlinger. Ifølge New York Times følte mange muslimer, som utgjør 3 prosent av New Jerseys befolkning, angst fordi de hadde opplevd en økning i hat mot muslimer de siste årene:

– Den sterke reaksjonen på lokalt, statlig og nasjonalt nivå er i stor grad en kulminasjon av to tiår med å føle seg målrettet og sårbar, sa Sahar Aziz, professor ved Rutgers Law School og forfatter av en bok om islamofobi, The Racial Muslim: When Racism Quashes Religious Freedom.

I søksmålet mot staten hevder Tamar Herman at Muhammad og CAIR-NJ var motivert av grådighet og et sterkt ønske om å fremme sin agenda som aktivister mot islamofobi, og at ryktet hennes ble så skadet at hun aldri mer kan bli ansatt i et annet offentlig skoledistrikt. Søksmålet siterer også guvernør Murphys kommentarer i sosiale medier, men han er ikke navngitt som saksøkt:

– Hun har blitt utstøtt av lokalsamfunnet, sa advokaten hennes, Erik Dykema, og hevder i søksmålet at Herman led og fortsatt lider av følelsesmessig og mental skade. Hun er så redd for sin sikkerhet i Maplewood, hvor hun bodde og underviste i over 20 år, at hun har måttet flytte ut av hjemmet sitt permanent, og før det måtte hun be om politibeskyttelse og midlertidig flytte til et annet sted.

I tillegg til uttalelser fra Muhammad og CAIR ble hun ytterligere ydmyket da hennes rabbiner fra barndommen fordømte henne på Facebook og guvernør Phil Murphy hengte henne ut på Twitter.

CAIR-NJ kunne ikke kommentere søksmålet, men står fortsatt bak eleven, som de sier hadde en konstitusjonell rett til å tildekke håret sitt av religiøse grunner uten fysisk innblanding eller ydmykelse.

Hermans sak ble henvist til påtalemyndigheten i Essex County fordi den omfattet potensiell religiøs diskriminering som involverte hellig gjenstand brukt til å dekke hår og vise anstendighet. Disse avslo å fremme sak om straffbar handling. Hun har ikke fått lov til å gå tilbake til klasserommet, og har fortsatt administrativ permisjon. Hennes arbeidsstatus kan i beste fall beskrives som usikker.

En olympisk taper

Interaksjonen mellom lærerinnen og eleven spredte seg raskt langt ut over Seth Boyden Elementary. Selaedin Maksut, direktør for of CAIR-NJ, som skrev på Twitter at «rasistiske lærere som dette kan vi ikke stole på blant barna våre», var gjest hos ABC-programmet Good Morning America for å diskutere organisasjonens krav om at Tamar Herman ble sagt opp umiddelbart. Søksmålet anklager Maksut for å ha gitt et ærekrenkende intervju i det populære riksdekkende programmet.

Muhammad, som har vært bosatt i Maplewood i mange år og fektet for distriktets ungdomsskole, har skrevet en barnebok om en jente som bruker hijab. Hun har også sin egen kleskolleksjon med moteklær, og en Barbie-dukke er blitt laget etter modell av henne. Dagen etter hendelsen oppfordret hun sin store skare av følgere på sosiale medier til å ringe og sende e-poster til skolen. [Meldingen er nå slettet. Journ.anm.]:

– Tenk dere å være et barn og bli avkledd foran klassekameratene dine. Se for dere ydmykelsen og traumene denne opplevelsen har forårsaket henne. Dette er overgrep.

I løpet av de neste ukene mottok distriktet tusenvis av sinte telefonoppringninger og e-poster, mange av dem vulgære og truende. Elever ved barneskolen ble midlertidig utestengt fra å delta i gym eller friminutt på grunn av sikkerhetstiltak som måtte settes inn da demonstranter og pressen dukket opp utenfor. Facebook-grupper som er populære blant foreldre fra Maplewood og South Orange, New Jersey, kokte med meninger som eskalerte i harme da det ble kjent at Tamara Herman var jøde.

I søksmålet heter det at Muhammad bevisst, ondsinnet og forsettlig publiserte falske og skadelige uttalelser om Herman, og brukte bilder av lærerinnen tatt fra hennes private Facebook-side:

– Som et resultat av de tiltaltes oppdiktede påstander fikk Herman omdømmet sitt ødelagt, hun ble utsatt for trusler mot sin fysiske sikkerhet, ble nådeløst mobbet og latterliggjort, hun ble påført skam i lokale og nasjonale medier og vanæret i lokalsamfunnet sitt. Den negative oppmerksomheten har gjort det umulig for Herman å finne en annen jobb, og hun fortsetter å bli ubønnhørlig trakassert av fremmede.

Hermans søksmål er finansiert av The Lawfare Project, en ideell organisasjon dedikert til å beskytte det jødiske folks menneskerettigheter og sivile rettigheter over hele verden.

«And the Hour is certain to come, so forgive graciously.» (Quran 15:85)

Etter å ha bli kjent med saken til Tamar Herman, er det vanskelig å finne ord for hvor urettferdig behandlingen av denne kvinnen er. Opphavet til saken var en uskyldig handling og «problemstilling» som lett kunne ha blitt glemt etter samtaler med de involverte.

Ibtihaj Muhammad har opplevd den amerikanske drømmen og oppnådd en sterk posisjon, men likevel velger hun å bruke makten sin til å starte en hatkampanje uten sidestykke mot et forsvarsløst menneske. Ved sin side har hun kontroversielle CAIR, som er anklaget for å være knyttet til Hamas og Det muslimske brorskapet, samt tusenvis – om ikke millioner – av krenkede muslimer og rabiate støttespillere som nådeløst har mobbet og hånet Tamar Herman i over et år. På grunn av en HIJAB! Burde ikke muslimer som standhaftig følger Allahs ord, kunne lære seg tilgivelse, som er foreskrevet i Koranen?

We have not created the heavens and the earth and everything in between except for a purpose. And the Hour is certain to come, so forgive graciously. (Quran 15:85)

Historien om Tamar Herman er trist og nedslående, og fikk meg til å tenke på Lars Hedegaards kommentar i Document i august med tittelen Derfor vinner Islam. Hedegaard tviler på at Sverige, Danmark eller andre vestlige land lar seg redde, for bare de færreste har forstått hva islam handler om:

– For mange år siden ble jeg oppringt av en dansk diplomat med mange års erfaring fra muslimske land. Når muhammedanske kvinner begynner å bruke hijab, sa han, er det et tegn på at islam har kommet til et land som ideologiens forkjempere har til hensikt å erobre. Men ingen forstår det. Ingen vil forstå det. Ingen ønsker å høre om det. Det er derfor islam vil vinne, og en dag, når den vantro befolkningen må krype langs husveggene og følge islams bud fullstendig, vil noen spørre hvordan det kunne gå så galt. Men bare de som kan huske hvordan det var å leve som frie mennesker. De andre vil betrakte det som en normaltilstand.

Kan vi vente den samme faretruende utviklingen i USA? Eller er den der allerede? Hør Obamas hyllest til Ibtihaj Muhammad og muslimer i sin alminnelighet, og døm selv.




NewJersey.com

 

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.