Ifølge Klassekampen skaper det uro i justiskomiteen at Thales fikk ansvar for norsk passproduksjon selv om de ble vurdert som dårligst i anbudskonkurransen.

– Det er svært problematisk at selskapet som ikke ble vurdert som konkurransedyktig i anbudsrunden på grunn av dårlig kvalitet, likevel endte som leverandør av norsk pass, sier Ingvild Wetrhus Thorsvik, som sitter i justiskomiteen på Stortinget for Venstre, til Klassekampen.

Klassekampen skrev torsdag at det franske selskapet Thales, som nå sliter med å levere pass til reiselystne nordmenn, ble kastet ut av anbudskonkurransen i 2016 da de ble ansett som det dårligste alternativet.

Men i 2019 kjøpte de opp leverandøren som fikk milliardkontrakten og fikk derfor likevel ansvar for norsk passproduksjon.

Thorsvik vil nå ha klarhet i vurderingene som ble gjort i 2019 og torsdag sendte hun brev til justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) om saken.

Tidligere justisminister Per-Willy Amundsen, som også sitter i justiskomiteen, mener departementet må avklare om vårens store forsinkelser og manglende levering er forhold som gjør at avtalen med Thales bør sies opp.

– Hvis det er grunn for å si opp avtalen, må vi gjøre det og skaffe norsk produksjon, sier han.

Han mener passproduksjonen framover må skje i Norge, og at det også må være lager her i tilfelle brudd på råvaretilgangen. Også SV og Rødt vil ha passproduksjon i Norge.

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Bestill også:

Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.