Allah er guden som har vært på flest ungdommers lepper den siste uken, skriver en vilt begeistret Abid Raja om en låt på Karpes siste plate. Og får det til å lyde som om hele Norge har skiftet religion. Dette er misjonering med popmusikk som verktøy, og Raja forsøker å legge skylden på nordmenn for at unge muslimer endelig kan puste ut: –Gjenåpningen er her.

Dette er en falsk historie. Og Raja vet det.

På den ene siden er du glad i kulturen du kommer fra, hva foreldrene dine har lært deg, hva du opplever sammen med andre fra samme religion.

På den andre siden kan det oppleves flaut å tilkjennegi at man er troende og bli koblet til ekstremisme og terrorisme.

Du må stadig i diskusjoner om vrangtolkninger og praksiser av din religion. Du blir stadig avkrevd svar, du må stadig forsvare og forklare.

Raja er ikke mann nok til å innrømme at islam har et stort problem: en urevidert Koran gjennom 1400 år. Når nordmenn hører ordet Allah, fryser de derfor på ryggen. Det vet hva terroristene roper når de angriper. Men Raja gjør unge muslimer til offer.

Karpe har lenge bidratt kraftfullt til å sette søkelys på hvordan mange av oss som nå er blitt voksne i Norge, med «utenlandsk opprinnelse», har vokst opp side om side med rasistisk sjargong og mistenksomme eller hatefulle blikk.

Det er et nederlag for samfunnet at mange barn og unge også i dag vokser opp med det samme – ord og holdninger som forsøker å distansere dem fra det norske fellesskapet.

Ofte er det knyttet til religion. Gjerne islam. Selv i Norge, et land som på de fleste måter er verdens frieste og mest inkluderende, er det ikke alltid lett å være muslim. Heller ikke for dagens unge.

Dette er en falsk historie rettet mot nordmenn.

Raja vil ha i pose og sekk: Han vil bruke nordmenn som stigbøyle for seg og sin gruppe. For å svinge seg opp.

Vi som nå er blitt voksne, som har vokst opp med rasisme og fremmedgjøring, har ikke gjort oss ferdige med vårt. Vi skal fortsette å gjøre mer, men jeg håper denne platen også inspirer nye generasjoner til å bære den fryktløse og skamløse arven til Karpe videre.

 

Raja skriver «Gjenåpningen er her», uten å forklare hva han mener. Er det oppfyllelsen av islams tro på at alle er født muslimer, de vet det bare ikke? Nå skal de komme hjem ved Karpes hjelp? Aftenposten og Anne Lindmo hjelper til. Dette er det nye fellesskapet. Se hvor jovial Midtøsten-kulturen er!

Juristen med pakistanske røtter, som inntil nylig var kulturminister, er så begeistret at han skrev en hel kronikk i Aftenposten med overskriften: «Allah, Allah!»

– Etter å ha lyttet til den på repeat får jeg dels gåsehud og dels danselyst, skriver Raja om låten «PAF.no». Der går referenget som følger:

Allah, Allah, ya baba
Wa salam 3lyak, ya baba
Jeg veit at du tror, ya baba
At jeg blir stor, ya baba»

Karpes låt med hyllest av Allah har ifølge Raja allerede millioner av avspillinger på Spotify. Da plata kom ut for noen uker siden, ble duoen Chirag Rashmikant Patel og Magdi Omar Ytreeide sporenstreks invitert til Lindmo i NRK, for å markedsføre sitt musikalske fokus på Allah. For også der i gården er de, ikke overraskende, svært begeistret. Men neppe såpass at det overgår Abid Rajas. Der er gleden så stor over den nye låten at han attpåtil føler behov for å fortelle om sin helt personlige link til Allah:

– Navnet mitt, Abid, betyr «Allahs tilbeder» på urdu og «Allahs slave» på arabisk, skriver Raja i kronikken. Som altså er en plateanmeldelse, pluss hyllest av hans egen kultur. Og den høres ikke ut til å være spesielt norsk, selv om han påstår det:

– Jeg har nemlig utfordringer med å se hva som egentlig skiller min levemåte fra mine etnisk norske venners levemåte, fortsetter Raja.

Det kan han sikkert ha rett i, overfladisk sett. Men enhver nordmann som ikke har konvertert, kan fortelle Abid Raja at det er lysår mellom hans hyllest og kristen beskjedenhet. Kristne går stille i dørene i det nye Norge, og Raja vet at denne åpenlyse flørtingen med Allah vil provosere mange.

Raja vet at han bryter uskrevne standarder for hvordan vi omgås en religion som er åpenlyst imperialistisk og har en ikke ubetydelig fløy som støtter terror.

Det er den absolutt mest grunnleggende forskjellen, og det burde en forvente at en som har vært kulturminister i Norge hadde fått med seg.

Abid Raja er tidligere talsmann for moskeen World Islamic Mission i Oslo, men nå snakker han ikke som en misjonær, heller som en som skriver som om Norge nærmest er et islamsk land. Raja sier at han hører Karpes nye låt om Allah som et vitnesbyrd om betydningen religion og grunnleggende verdier kan ha for de store spørsmålene her i livet. Og så nevner han noe om å skape samhold og fellesskap i neste setning.

Det må sies å være en noe merkelig slutning at det er islam som skal skape samhold og fellesskap i et land som Norge. Riktignok påstår han at islam liksom er det samme som kristendom. «Muslimske Allah og de kristnes Gud er jo den samme», skriver Raja. Men det lyder ikke særlig troverdig. Både fordi Raja aldri kan sies å ha vist særlig entusiasme for kristendom, og hvis det faktisk var sånn at de to religionene var like, så var det jo ikke behov for en eneste moské i Norge. Både Raja og hans trosfeller kunne for lengst søkt seg til gudstjeneste i våre kirker.

Karpes låt med Allah, Allah-referenget er modig, skriver Abid Raja videre. Han har tro på at musikerne i Karpe vil nå lenger med sitt budskap, underforstått å fremme islam, enn et ordskifte i debattstudio. Han tror den rett og slett vil ha samfunnsendrende effekt. Endring til hva, utbroderes ikke. Men det ligger i kortene at Raja vil at endringen skal gå i islamsk retning: 

Han har sikkert rett i at Karpe får mange, også nordmenn, til å rope allah, allah, i nær fremtid. Siden det er refrenget hos en populær musikkgruppe. Smart. Men Abid Raja nevner ikke at Karpe, under navnet Karpe Diem, utga en låt som mange nordmenn ikke opplevde som fryktløs og skamløs på noen positiv måte.

Jeg har fyrstikker, ta med en kanne bensin
La meg tenne på en FPU-kar

Slik lød det i låten «Ok», som Karpe Diem ga ut i 2008. Den spesielle oppfordringen mot politiske motstandere fikk ingen konsekvenser. Det stormet bittelitt, men Karpe spilte på Øyafestivalen som planlagt, og også på Fredspriskonserten. De beklaget visstnok heller ikke.

Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid og Chirag Rashmikant Patel har bl.a. henholdsvis egyptisk og indisk bakgrunn, ifølge Wikipedia. Låten «PAF.no» er fra plata «Omar Sheriff», utgitt i 2022.
PAF står for Patel & Abdelmaguid Foundation, opprettet i 2020. Karpe satte inntekter fra sine utgivelser til et fond som skal «bistå flyktninger, asylsøkere og/eller innvandrere.» Hvordan vites ikke, men en kan jo kanskje ane at det vil gi mer islamsk innvandring til Norge, ikke mindre, og ikke så mye hjelpe f.eks. verdens 360 millioner forfulgte kristne, der de er. Men en vet jo aldri.

Linker:

Allah, Allah! Av Abid Raja, stortingsrepresentant (V) og forfatter. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/y40GG2/allah-allah?fbclid=IwAR2QXR7me1E0K8TqmgZEy-Lj9dbVWEzxfJhQmvO5_OGKhvZlTdXYgds61zQ

Lindmo spesial – Karpe
https://tv.nrk.no/serie/lindmo/2022/MUHU15001522/avspiller

Talsmann for moskeen World Islamic Mission tidlig på 2000-tallet. (2015) https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/QaAP/abid-raja-det-kunne-gaatt-begge-veier-med-meg

«Jeg har fyrstikker (…) La meg tenne på en FpU-kar». – Karpe Diem har oppfordret til drap på FpU-ere, sa Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Peter N. Myhre. https://www.nettavisen.no/nyheter/–karpe-diem-har-oppfordret-til-drap-pa-fpu-ere/3448027.html


Karpe, nettsider: https://karpe.no/

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.