Volvo Cars og Northvolt annonserte fredag ​​at deres nye batterifabrikk skal bygges i Torslanda i Göteborg. Selskapene investerer 30 milliarder svenske kroner i fabrikken, som skal produsere battericeller spesielt utviklet for bruk i neste generasjon elbiler fra Volvo og Polestar. Battericellene som skal produseres i Göteborg, er beregnet å kunne forsyne en halv million biler per år med batterier.

Etableringsvedtaket ble mottatt med glede av lokalpolitikerne, da det anslås å bety minst 3000 nye arbeidsplasser for byen. I tillegg får politikerne en prestisjetung fjær i hatten når egen kommune ble valgt blant mange konkurrenter.

Men nå viser det seg at det også er mange spørsmålstegn. Å produsere bilbatterier til elbiler er en strømkrevende virksomhet. Batterifabrikkens drift vil kreve rundt 200 megawatt, som tilsvarer så mye strøm som trengs for en by på størrelse med Uppsala.

Problemet er bare at ingen i dag kan svare på hvor strømmen skal komme fra.

Northvolt og Volvo Cars håper på en planlagt, gigantisk vindpark i havet utenfor Göteborg – men den eksisterer ikke ennå, og den blir kanskje aldri bygget. Det er ingen garantier for at søknaden blir godkjent, og selv om den bygges, vil det ta tid før den er på plass. Lange tillatelsesprosesser, kommunale og militære veto og sterke protester fra bosatte i nærområdene har gjort at bare 25 prosent av de planlagte vindkraftprosjektene faktisk kommer på plass.

Byggingen av fabrikken starter uansett neste år, og produksjonen forventes å starte i 2025 – og da er det ingen vindturbiner.

– Om regeringen gör allvar av sina planer att kraftsamla kring havsbaserad vindkraft finns ändå en realistisk möjlighet att få igång utbyggnaden. Men som det ser ut nu med tillståndsläget är det i farans riktning att det kommer att dröja in på 2030-talet, sier Lina Kinning, som er ansvarlig for havvindkraft i Svensk vindenergi.

Minst fem års drift, uten energiløsning på plass.

«Ikke optimalt»

Christian Holtz, analytiker i energikonsulentfirmaet Merlin & Metis, mener i et intervju med SvD at det «ikke er optimalt» at fabrikken havner i Göteborg-området, hvor det allerede er problemer med energistrømmene.

– Ur ett strikt elsystemperspektiv är det inte optimalt att den hamnar i sydväst, då vi redan har problem med att hantera flöden söder- och västerut, allra helst när två reaktorer i Ringhals lagts ned och ny exportkapacitet tillkommit från södra Norge. I ansträngda situationer så kan det förstås få en ganska stor inverkan på elpriset i SE3 och SE4 framför allt, sier Christian Holtz.

Holtz uttrykker seg diplomatisk. Man kunne også uttalt seg mer direkte, og understreket at det er ekstremt dumt at etableringen gjøres i Sør-Sverige – rett og slett fordi det allerede er mangel på både strøm og overføringskapasitet i området. I Nord-Sverige er det vannkraft, som så langt har betydd tilgang på billig og pålitelig energi.

Men i Sør- og Midt-Sverige er situasjonen annerledes. To av Ringhals atomkraftverks reaktorer ble stengt for tidlig i 2019 og 2020, mye på grunn av Miljöpartiets intense kjernekraftmotstand. En analyse fra forskningsselskapet Energiforsk, som eies av blant annet Svenska kraftnät og Energiföretagen, mener strømprisene ville vært 30–45 prosent lavere i Sør-Sverige dersom Ringhals 1 og 2 hadde vært i fortsatt drift, og på lederplass i Blekinge Läns Tidning kalles nedleggelsen «en av de største politiske feilene i det 21. århundre».

Nedleggelsen av stabil atomkraft til fordel for upålitelig vindkraft, i kombinasjon med høye skatter og strømsamarbeid med resten av Europa, førte vinterstid til ekstreme strømpriser i Midt- og Sør-Sverige. Forbrukerne så strømregningene tredobles eller firedobles, og selskaper og bønder signaliserte at de ville bli tvunget til å gå konkurs på grunn av strømprisene.

Etter massiv kritikk kunngjorde energiminister Khashayar Farmanbar at regjeringen vil innføre symbolske subsidier til enkelte strømforbrukere, men ifølge Farmanbar vil ikke subsidiene deles ut de kommende vintrene.

Fabrikken er prioritert foran husholdningene

I den situasjonen hilser svenske politikere altså velkommen etableringen av en aktivitet som i praksis innebærer at en større by kobles til strømnettet. Men Northvolts administrerende direktør Peter Carlsson har til hensikt å sørge for at batterifabrikken blir prioritert dersom (eller snarere når) strømmangel oppstår. Under fredagens pressekonferanse sa Peter Carlsson at Northvolt ønsker å signere såkalte PPA-avtaler for å sikre at den nye Göteborg-fabrikken får nok strøm. PPA står for «power purchase agreement» og betyr at strømkjøper og strømselger forplikter seg til en spesialpris over lang tid.

Svenska kraftnät, som eier det nasjonale sentralnettet, mener det ikke bare er snakk om å ordne strømforsyningen til den nye fabrikken i Göteborg.

– Kruxet är att den här etableringen kommer att dra till sig fler industrier och underleverantörer som kommer att kräva ännu mer effekt. Det är många industrier i Göteborgstrakten som pratar om att ställa om och behöver mer el, sier Daniel Gustafsson, avdelingsleder for kraftsystemer i Svenska kraftnät, til Ny Teknik.

– Det kommer att bli utmaningar med varje ny etablering. Vi lever på gränsen och jobbar mot klockan, fastslår Gustafsson.

Så svensk energiforsyning er basert på at de som skal levere, «lever på grensen og jobber mot klokken»? I en situasjon hvor ingen egentlig kan svare på hvor strømmen – som allerede er mangelvare – skal komme fra, velger de likevel å kreve etablering av kraftintensiv industri? Som prikken over i-en har industrien også garantert både konstant tilgang på strøm og strøm til garantert pris.

Husholdningene mottar ingen slike garantier.

Samtidig som spaden settes i jorda i Torslanda, starter derfor et kappløp med tiden der politikere og embetsmenn rett og slett håper at det skal gå bra. Hvis drømmene ikke går i oppfyllelse, vil Sverige havne i en situasjon der husholdningene rammes av strømrasjonering eller enda høyere strømpriser – fordi de nye næringene blir prioritert.

Hvordan kan det være slik?

Visjon vs. virkelighet 1-0

Her om dagen skrev jeg om at Sverige forvandles fra et land til et prosjekt. Målet for landets politikere er ikke lenger innbyggernes ve og vel, men å presse igjennom sine egne ideologiske prosjekter. Med den mentale holdningen til makthaverne er virkeligheten og dens begrensninger ingenting å bekymre seg for – og etableringen av den nye batterifabrikken viser akkurat en slik situasjon der visjon og virkelighet kolliderer.

Les mer: Sverige – landet som ble et prosjekt

På den ene siden vil politikerne transformere Sverige til et klimasmart samfunn der atomkraft erstattes av fornybare energikilder. På den annen side ønsker de at Sverige skal være et sted for verdensledende tekniske og industrielle investeringer. Problemet er at man ønsker å implementere disse diametralt forskjellige visjonene samtidig – noe som ikke er mulig.

Man kan ikke kvitte seg med pålitelig energi og samtidig øke behovet for pålitelig energi. Det er en umulig ligning.

Svenske politikere lar seg imidlertid ikke hindre av noe så marginalt som virkeligheten. Nei, her gjør vi begge deler, mens «vi lever på grensen og jobber mot klokken». Litt wild and crazy. «Kryss fingrene!» «Våg og vinn!» Går det galt, er unnskyldningene allerede på plass: «Vi var naive». «Vi så det ikke komme».

Men det er umulig å se bort fra at prioriteringene allerede er gjort: På kalde og vindstille vinterdager vil driften i Northvolts bilbatterifabrikker tikke like uhindret som i Googles og Facebooks serverhaller. Svenskene vil derimot være frosne og stille som vindturbinene.

Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.