Storbritannia og EU har startet nye granskinger for å finne ut om Facebook bryter konkurranseregler.

Bekymringen er knyttet til om Facebook har undergravd konkurransen i markedet for rubrikkannonser ved å samle inn data fra rivaliserende tjenester.

– Facebook samler inn store mengder data fra aktiviteten til brukerne, sa EUs visepresident og konkurransekommissær Margrethe Vestager fredag.

Hun la til at Facebook også innhenter data fra konkurrerende selskaper. EU-kommisjonen vil undersøke om dette gir Facebook urettferdige fordeler.

Undersøker nettdating

EU skal også se nærmere på hvordan Facebook har innlemmet sin rubrikkannonsetjeneste Marketplace i de øvrige tjenestene som selskapet tilbyr.

Den britiske granskingen vil foregå separat, men bakgrunnen er den samme. Britiske konkurransemyndigheter vil samarbeide tett med EU-kommisjonen om saken. De er bekymret for om Facebook kan ha fått urimelige fordeler i markedene både for rubrikkannonser og nettdating.

– Slike fordeler kan gjøre det vanskeligere for konkurrerende firmaer å lykkes, sier Andrea Coscelli, som leder den britiske konkurransemyndigheten CMA.

Ny lovgivning

EU har et uttalt mål om å temme de største IT-selskapene, og i fjor ble det lagt fram et forslag til ny europeisk lovgivning for å regulere dem.

Også tidligere har EU og Storbritannia igangsatt granskinger av de amerikanske tek-gigantene. EU har anklaget Apple for å presse ut konkurrenter fra sin App Store.

Britene gransker personvernet til både Apple og Google og mistenker begge for brudd på britiske konkurranselover.

Ledelsen i Facebook lover å samarbeide i granskingene som er igangsatt nå. En talsperson hevder at selskapet utsettes for skarp konkurranse fra andre aktører som tilbyr tjenester for kjøp og salg og dating.

Kjøp Asle Tojes siste bok her!

Kjøp Asle Tojes bok her!

Kjøp Asle Tojes bok her!

Kjøp Halvor Foslis bok her!