Tre firedeler av det samlede avisopplaget i Norge er kontrollert av enten Amedia, Schibsted eller Polaris Media, viser tall fra informasjonssentralen Medienorge.

Dersom Amedia lykkes med sitt nye framstøt om å kjøpe Nationen, vil lokalaviskonsernet øke sin andel til 30 prosent. Dermed vil de være jevnstore med Schibsted, som eier blant annet Aftenposten og VG, skriver Klassekampen.

Siden 2017 har Amedia og Polaris Media lagt til 20 nye aviser i porteføljene sine, skriver medieforsker Sigurd Høst i sin årlige rapport « Avisåret ».

Senterpartiet, SV, Ap og Rødt sier alle at de er bekymret for at økt eierkonsentrasjon skal svekke mediemangfoldet. Fram til 2016 kunne en enkeltaktør bare eie 33 prosent av det godkjente avisopplaget.

– Jeg mener en tredeling av mediemarkedet bør være et absolutt minimum. Logisk sett tilsier dette at det bør være en grense på 33 prosent, sier Trond Giske, mediepolitisk talsperson i Ap.

I dag kontrollerer Schibsted 30 prosent av det norske avisopplaget. Amedia kontrollerer 29 prosent og Polaris Media kontrollerer 14 prosent.