To United Airlines-ansatte befinner seg ved et av selskapets billettskranker ved O’Hare-flyplassen i Chicago den 14. oktober 2020. Foto: Nam Y. Huh / AP / NTB.

Man skulle tro at det var en aprilspøk, men datoen er 6. april idet United Airlines kunngjør på Twitter at halvparten av de 5000 pilotene selskapet skal utdanne det neste tiåret, skal være kvinner eller svarte.

I en normal verden, der sikkerheten er viktigere enn ideologien, ville det ikke være noe annet enn den individuelle dyktigheten som avgjorde hvem som kommer gjennom det nokså trange nåløyet det er å bli pilot.

Men store deler av Vesten, USA inkludert, er ikke lenger normale. Det er nå full woke som gjelder. Gruppeidentitet og identitetspolitikk er viktigere enn sikkerhet, og da kan man i fullt alvor foreslå å nedlegge politiet eller kjønns- og rasekvotere mennesker som har hundrevis av passasjerers liv i sine hender.

Pilotene bør gjenspeile «mangfoldet» blant passasjerene, heter fra det United Airlines. Hvorfor det, egentlig? En flypassasjer er ikke interessert i annet fra piloten enn at vedkommende bringer en trygt frem til bestemmelsesstedet.

Man har alltid tatt det for gitt at piloter, kirurger og andre som gjør arbeid der feil kan være fatale, kun plukkes ut etter dyktighet og personlig egnethet. Men med woke-ideologien i fri utfoldelse, kommer slikt i annen rekke.

Om noen år vil folk kunne se med undring tilbake på en tid av kollektiv galskap som ville ha vært latterlig hvis den ikke var så farlig.

Det er i denne sammenheng en fornøyelse å kunngjøre at Document har sikret seg de norske rettighetene til «The Madness of Crowds» av Douglas Murray. I løpet av året vil publikum således kunne lese den hittil beste analysen av galskapen på norsk.

 

 

Lei av Facebook? Følg Document på MeWe.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.