Harriet Backer (1845–1932).
Olje på lerret, 80 x 92 cm, Nasjonalmuséet, Oslo.

Bildet er malt elleve år før kunstnerinnens gjennombrudd med Blått Interiør fra 1883, og antyder lite om hennes senere utvikling til én av norsk kunsthistories betydeligste malere.

Når det gjelder eventyret om Rødhette og ulven, som det kalles på norsk, er den best kjente versjon her til lands brødrene Grimms tyske versjon, Rotkäppchen und der Wolf, utgitt i 1812. Men den eldste nedtegnede versjon er fransk, Charles Perraults Le Petit Chaperon rouge fra 1697 (der både Rødhette og bestemor blir gråbein-mat – og ingen jeger dukker opp).

Dette eventyret skal ha inspirert den russiske komponist Sergej Vasilitsj Rakhmaninov (1873-1943) til hans Etude-tableau op.39 nr.6 i a-moll (1916), som her spilles av Valentina Lisitsa (f.1973).





Les også

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂