Regjeringen vil innen 2023 kreve at alle fergeanbud skal ha krav om null- eller lavutslippsløsninger. Bildet viser bilfergen MF «Giskøy» som drives av batteri. Foto: Halvard Alvik / NTB

Innen 2023 vil regjeringen kreve at alle anbud på ferger skal kreve lavutslippsløsninger. For hurtigbåter skal kravet innføres innen 2025.

Kravet om at alle anbud skal ha krav om null- eller lavutslippsløsninger er en del av regjeringens klimaplan, skriver E24.

– Vi kommer til å stille krav om at man skal fase inn nullutslippsløsninger etter hvert som utviklingen kommer, bekrefter statsminister Erna Solberg (H).

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) mener at slike strengere krav som gir behov for nye ferger og hurtigbåter, vil kunne gi jobber for en verftsnæring som trenger nye oppdrag.

Regjeringen gir nå totalt 89 millioner kroner til flere fylkeskommuner for å stimulere til utvikling av utslippsfrie hurtigbåter. Pengene bevilges gjennom Miljødirektoratets program Klimasats.

Torsdag skriver danske Søfart at DFDS sammen med flere partnere har søkt EUs innovasjonsfond om støtte til å utvikle og bygge en hydrogenferge som skal betjene ruten mellom Oslo og København.

For å kunne sette en slik ferge i drift vil man måtte utvikle atskillig større brenselcellesystemer enn i dag. En slik ferge vil kreve systemer som kan produsere opp til 23 megawatt, mens dagens største systemer kun kan produsere 1–5 megawatt.

Norge forandrer seg raskt i takt med innvandringen. Kjøp Halvor Foslis bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.