Kommentar

Donald Trump taler under et valgkampmøte i Avoca, Pennsylvania, den 2. november 2020. Foto: Gene J. Puskar / AP / NTB.

Uansett om det blir Donald Trump eller Joe Biden som til slutt vinner presidentvalget, kan vi allerede nå fastslå at de første og største taperne er menings­målings­instituttene og de fleste store mediene – ikke bare i USA, men også i Europa, ikke minst i Norge.

År ut og år inn er publikum blitt servert kolossale mengder propaganda der Trump er blitt fremstilt som en udugelig, dum, klønete, vulgær og farlig president, som er talentløs i forretninger, står i ledtog med russerne og ødelegger både USA, demokratiet og internasjonale institusjoner.

Aldri har man spurt seg hvorfor denne mannen er den foretrukne kandidaten til rundt regnet halvparten av velgerne.

Og i de siste månedene har det hver eneste dag kommet meningsmålinger som etterlot inntrykk av at Trump var sjanseløs i presidentvalget. Bidens ledelse er blitt oppgitt til fra alt mellom to og ti prosent, og anti-Trump-journalistene hadde allerede begynt å snakke om et valgskred i favør av den demokratiske kandidaten.

The Guardian melder i skrivende stund at opptellingen så langt viser nokså likt antall stemmer til Trump og Biden. Dette kan naturligvis forandre seg innen opptellingen er ferdig.

Men valget blir uansett jevnt. Og derfor fremstår medier og meningsmålere nå i et svært dårlig lys. Det er pinlig opplagt at de hverken har evnet eller ønsket å finne ut sannheten om den politiske situasjonen i USA. De har snarere fungert som en del av Joe Bidens valgkampapparat.

Dersom mediene hadde søkt sannheten, ville de helt fra starten av ha problematisert meningsmålingenes pålitelighet, som allerede i 2016 hadde slått alvorlig feil.

En forklaring på dette har allerede vært lansert og backet opp med data, nemlig at en betydelig andel av republikanske velgere er blitt tilbakeholdne med å si hva de stemmer.

I stedet for å prøve å finne ut hvorfor, er republikanske velgere blitt portrettert som lavt utdannede tullinger med ekstreme ideer.

Kontrasten mellom Bidens nesten folketomme valgmøter og folkehavene som har kommet for å høre på Trump, er dessuten blitt forbigått i stillhet.

Mesteparten av bransjen burde altså skamme seg dypt og inderlig over å ha sviktet sitt samfunnsoppdrag. Men siden den ikke eier skam, er det publikum som må vende den ryggen. Begynn med dét i dag.