Kommentar


Bildet av den knyttede neven er et apokalyptisk tegn i vår tid. Dette er ikke 60’årenes kamp, det står i oppløsningens tegn. Den som velger et slikt symbol og sier det står for «frigjøring» bør ikke bli trodd. Det gjelder å stole på sine instinkter. Aktivistene i Seattle maler det over alt, som tegn på at det er deres territorium. De markerer revir. Foto: Lindsey Wasson/Reuters/Scanpix

Det høres helt tullete ut, men er blodig alvor: Capitol Hill Autonomous Zone, CHAZ, har fått en leder, en 30 år gammel rapper, som heter Solomon «Raz» Simone . Han går rundt med bevæpnede vakter og et høykalibervåpen.

Journalist Andy Ngo har vært inne og sett på forholdene, og fortalte om dem til Martha MacCallum i the Story:

«You have here a group of several hundred people who have laid siege to a territory and have claimed it as a separate political entity from the United States,» Ngo told host Martha MacCallum.

«And, aside from images of then dancing and having a good time, they also have people going around who are armed and acting as security, and also border checkpoints. So to go through, you have to go through these physical barriers that have been set up, and it is complete anarchy, because the police precinct has been boarded up, the police have abandoned it.»

CNN viser ingen av de mørke sidene. NRKs utenriksredaktør Sigurd Falkenberg Mikkelsen var såvidt innom Seattle da han orienterte om USAs problemer litt over kl 10.00: Det var noen demonstranter som hadde okkupert noen kvartaler i sentrum av Seattle. No big deal. De var stort sett fredelige.

Vi har en situasjon der mediene forteller deg at ting er ok. Men så bryter det inn informasjon som egentlig forteller noe helt annet: Fjern Churchill og Holberg fra «våre gater». «Våre»?

En gruppe unge kunstnere kaller seg kunstmetoo. De har notert seg hvilke kunstinstitusjoner som signaliserte støtte til Black Lives Matter. Nå vil de se handling.

«Det er blitt notert at (navnet på kunstinstitusjonen som mottar e-posten) nylig har uttalt seg til støtte for Black Lives Matter-bevegelsen. Som kunstnere, aktivister og publikum er vi skuffet over handlingene som museet har gjort for å støtte for Black Lives Matter.»

Har man sagt A må man si B: Kunstfeltet renner over av politisk korrekthet. Man kappes om å være politisk korrekt. Alle med vettet i behold burde sett for lenge siden at Black Lives Matter har et stort risikopotensial. I stedet for varsomhet hiver eliten seg i armene på aktivister med tvilsom fortid og tvilsom agenda.

Det er i det perspektivet at «okkupasjonen» i Seattle blir mørk: Ordføreren Jenny Durkin er en ytterliggående Demokrat som ber Trump holde kjeft og ikke bry seg. Selv behandler hun okkupasjonen som et sosialt eksperiment. At hun ga ordre om å rømme politistasjonen, ser hun ikke som noe problem.

Det er i de Demokratisk styrte delstatene og byene at problemene er størst, plyndringen og volden verst. Men det får ikke norske lyttere/lesere/seere vite. Norske medier har sammensverget seg om å legge alt ved Trumps dør. Enten han hamrer eller hamres.

Vi står overfor et stort og farlig kompleks:

Black Lives Matter står ikke alene. Bak dem står store og sterke grupper med mye penger. Vi skrev forleden om Minnesota Freedom Fund som betaler kausjon for fengslede aktivister. De får hjelp av National Lawyers Guild, et advokatnettverk som er Antifas spydspiss inn i rettssystemet.  Hollywood-stjerner står i kø for å gi penger og låne ut sine Instagramkontoer.

Men ikke bare de. Stor selskaper betaler løsepenger til Black Lives Matter og assosierte grupper. Tyske T-Mobile ved Mark Sievert melder at de støtter Black Lives Matter og vil slutte å reklamere på Tucker Carlson.

On June 10, Sievert announced that the German-owned firm would stop advertising on Carlson’s TV show, amid complaints from people who are angry at Carlson’s criticism of the Black Lives Matter controversy.

Tucker Carlson er trolig den viktigste journalisten i verden akkurat nå. Han tar pulsen på Amerika. Han ser ikke bort, og den politiske, økonomiske og mediale eliten hater ham for det.