Blogger Sophie Elise er en av mange influensere som forlagene er interessert i. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Norske forlag satser tungt på influensere, som har tusenvis av følgere på sosiale medier. Det kan være bra for leselysten, men har ellers liten samfunnsmessig betydning.

VG skriver at forlagene har en høstliste med sakprosa preget av folk vi ikke forbinder med noe seriøst forfatterskap eller akademiske prestasjoner. Det er mer en kamp om de beste kommersielle navnene:

Forlagene kjemper om influencerne som automatisk gir dem bestselgere – og i år kommer det bøker av blant andre Mads Hansen, Mina Jacobsen, Emma Ellingsen, Anniken Jørgensen, Sophie Elise Isachsen og Karolina Maria Griciute – som til sammen har tre millioner følgere.

Vel, vel. Kjøp heller bøker fra Document, om du er samfunnsinteressert!

Kjøp bøker fra Document Forlags utsøkte utvalg her!

Finn flere titler på forlagssiden!

Forhåndsbestill Islamismen i Sverige her!

s

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.