Mens kundene oppfordres til en meters avstand, sitter de kasseansvarlige tett på alle som handler. De tilbys ingen form for smittevern, forteller Kiwi-ansatt til Document. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Document har snakket med en fortvilet Kiwi-ansatt: – Vi blir utsatt for enorm smitterisiko, men det iverksettes ingen tiltak for å unngå smitte på min jobb. Det er ingen regler om å bruke hansker eller munnbind, vi har ingen antibac, verken til oss selv eller kunder.

Mens resten av landet opplever hjemmekontor, stengte barnehager og skoler og begrenset mulighet til å besøke sine kjære på sykehus, eldresentra og andre institusjoner, møter «Kenneth» på tidligvakt. Han er ansatt i Kiwi, en av de største dagligvarekjedene i landet.

–  Det er ikke bare jeg som er redd. Mange ansatte her skal hjem til samboer og barn, eller hjem til foreldre, sier «Kenneth» til Document.

–  Ingen tenker på hvilken smitterisiko vi utsettes for.

Enorm fortjeneste

– Det absurde i situasjonen er at Kiwi tjener enorme summer på pandemien. Vi klarer ikke fylle hyllene, varene raser ut fordi folk kjøper som gale, så Kiwi har rekordomsetning, sier «Kenneth».

–  Men ingen tenker på oss som jobber her. Vi sitter i kassa, vi møter hundrevis av potensielt smittede kunder hver dag. Men da jeg tok det opp med sjefen min, fikk jeg beskjed om at det ikke var flere tiltak å sette inn. Senest i dag fikk en kollega av meg kjeft for å bruke mye tid på å gå for å vaske seg, det er travelt og kundene skal prioriteres.

Lavtlønnet med voldsom risiko

– Vi møter kunder hele dagen. Mens man (FHI, red. anm,) anbefaler en meter avstand til fremmede, møter vi folk på en halvmeter avstand kontinuerlig gjennom dagen. Vi får ingen hansker, ingen munnbind. Vi er prøvekaniner, sier «Kenneth».

– Vi er på en måte nederst på rangsstigen. Vi har ikke noen spesiell utdanning, vi har lav lønn, men det er viktig å tenke på at vi gjør en viktig jobb.

Mangler strategi

Document har snakket med presseansvarlig i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, som ber om tid til å svare på henvendelsen. Hun sier at antibac ikke er noe godt alternativ til håndvask, og at det er håndvask i alle butikkene. Hun sier lørdag kveld at det er lite hensiktsmessig med hansker dersom man likevel tar på mange ting.

«Kenneth» sier at det er helt umulig å vaske hendene jevnlig slik arbeidsdagene er nå. Påtrykket av kunder er så stort at den som sitter i kassa ikke kommer fra.

– Det ville vel vært bedre med antibac enn ingenting?

Oppdaterer rutiner

Presseansvarlig i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, kontaktet Document søndag med følgende uttalelse:

– Først og fremst, vi har stor forståelse for at denne situasjonen skaper usikkerhet. Det er svært krevende dager for mange, ikke minst for våre medarbeidere i butikk. Vi har fått tydelig beskjed fra myndighetene om at dagligvarekjedene skal holde hjulene i gang i denne ekstraordinære sitasjonen. Butikkmedarbeidere har, i likhet med blant annet helsepersonell, samfunnskritiske roller. De står på som ekte helter.

Dette har vi også kommunisert til alle våre medarbeidere, hvor vi har takket for utrolig god innsats, og forklart den viktige rollen de har i situasjonen Norge er i nå.

KIWI følger Folkehelseinstituttets anbefalinger. Vi har opprettet et eget område på butikkenes intranett, som hele tiden oppdateres.
Når det gjelder engangshansker, så har det blitt vurdert. Men utfra de faglige rådene vi har fått så langt, kan hansker gi en falsk trygghetsfølelse og føre til sløvere hygienerutiner.
Munnbind er heller ikke anbefalt fra fagpersonell.

Alle butikkene våre har håndvask i sosiale rom, og de aller fleste butikker også ved panteautomat. Vi minner alle om viktigheten av grundig og hyppig håndvask i disse dager.

Antibac er et alternativ når ikke håndvask er tilgjengelig. Vi har forsøkt å bestille opp antibac for å ha det som et tillegg til god håndvask, men det har dessverre ikke vært mulig å få tak i de siste 1-2 ukene. KIWI har gode rutiner for renhold i butikk, og vi har i tillegg innført ekstraordinær, vask både i butikklokalet, på lager og i sosiale rom for medarbeiderne.

Vi sender i disse dager ut klistremerker til gulvet ved kassen, der vi minner kundene på å holde én meter avstand til medarbeidere og andre kunder.

I går sendte vi også ut en plakat til kassen, der vi ber kundene holde minimum én meter avstand til våre medarbeidere, bruke papirlommetørkle eller albue om de må hoste og gjerne betale med kort.

Vi har også sendt ut en plakat til butikkene med generelle råd til kundene, for å gjøre handleopplevelsen så trygg som mulig for både medarbeidere og kunder. Denne skal henges ved inngangen og flere steder i butikken.

Vi vurderer nye tiltak fortløpende, etter hvilke føringer og anbefalinger som kommer fra myndighetene.

Vi har ikke hørt om medarbeidere som har fått kjeft fordi de bruker for lang tid til å vaske seg, det ville i så fall vært stikk i strid med KIWIs retningslinjer. Vi oppfordrer tvert imot medarbeiderne våre til å vaske hendene grundig og regelmessig. «Kenneth» kan gjerne ta kontakt med oss, så vi kan undersøke denne saken nærmere.

Vi vil gjerne takke våre medarbeidere for den viktige jobben de gjør i disse dager. De som jobber står på i en krevende situasjon. Vi er utrolig stolte av den innsatsen de gjør nå.

Kjøp Halvor Foslis nye bok her!

 

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]

Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Støtt Oss-side.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.