Nytt

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

NRK seertall faller med hele syv prosentpoeng på tv-kanalenes novembermåling, viser de månedlige tv-tallene fra Kantar TNS. NRK mister seere til alle de andre tv-nettverkene.

I følge de månedlige tv-tallene fra Kantar TNS hadde NRK en samlet andel i den kommersielle målgruppen mellom 20 og 49 år på 23,7 prosent i november i år, mot 30,8 prosent året før. Dette skriver Dagens Næringsliv (bak mur). Tilbakegangen er på formidable ca. 23 prosent. NRK forklarer deler av tilbakegangen med sjakk-VM.

– Vi hadde vanvittig sterke tall i fjor høst med VM i sjakk fra London. Det påvirket hele høsten og forklarer mye av nedgangen på NRK 2 og noe av nedgangen til NRK1, sier NRKs TV-sjef Arne Helsingen til nettavisen Kampanje.

NRK merker særlig fallet i hovedkanalen, NRK1, som er ned til 17,1 prosent, fra 21,4 prosent året før. Seerne velger i stedet andre tv-kanaler enn NRK, der f.eks. TV 2s lineærkanaler øker markedsandelen fra 30,2 prosent i fjor til 34,2 prosent i november 2019.

Det gjør at den sterke TV 2 høsten fortsetter. DN har tidligere skrevet at TV 2s andel av reklamemarkedet på tv økte fra 49 prosent i 2017 og 2018 til 52 prosent i år for hele befolkningen, mellom januar og september.

Discovery Networks Norway øker sin andel fra 19,5 til 20,5 prosent i november. Nordic Entertainment Group økte sin andel fra 8,9 til 10,2 prosent.

Nordmenn ser mindre og mindre lineær tv. Gjennomsnittlige seertid faller med rundt ti prosent – både i den kommersielle målgruppen mellom 20 og 49 år som ser i snitt 78 minutter pr. dag og i hele befolkningen (123 minutter pr. dag), viser månedstallene fra Kantar TNS.

 

Forhåndsbestill Halvor Foslis nye bok til spesialpris her!