Nytt

Tegning: Thomas Knarvik

Aldersgruppen 30-39 år så 45 minutter mindre TV i november i fjor enn de gjorde i 2016.

Det forklares med generelle begrep som «medievaner i endring», som oftest med henvisning til teknologiske endringer.

Men spørsmålet er om ikke faneflukten også skyldes at denne gruppen er misfornøyd med informasjonstilbudet og går andre steder for å få behovet dekket.

Mediene virker som oppvarmet grøt. Det er grøt, grøt, morgen, middag, aften, og seerne svarer som i sagaen: -Drep meg konge, men ikke med grøt.

 

I november så aldersgruppen 30 til 39 år 45 minutter mindre på TV i forhold til samme måned i fjor, viser nye tall over våre seervaner.

– NRK taper litt ekstra i november, fordi vi hadde sjakk-VM i fjor. Og det gjør store utslag på totalen. Men det er ingen tvil om at konsumet på «kringkastet TV» går nedover, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK til Medier24.

I november i fjor så aldersgruppen 30–39 år i snitt 148 minutter på TV hver dag. I samme måned i år er dette falt til 103 minutter, viser tall fra NRK og Kantar Media.

Den samlede TV-tittingen vokste fram til 2010 opp til 181 minutter i snitt for alle over 12 år. Siden har det falt, men ikke så mye samlet sett fordi de eldre ser stadig mer på TV. Så sent som i fjor vokste konsumet for aldersgruppen 65+ til 255 minutter.

Men nå holder ikke den eldste aldersgruppen snittet oppe lenger. Tiden vi bruker foran TV-skjermen faller ikke så mye. Men det vi ser kommer i større grad via internett og strømmetjenester. Tolonen spår at plattformene vil leve side om side med hverandre.

– Direktesendt sport og andre store hendelser samler fortsatt folket. Så kan det være at også «live TV» i større grad vil skje over internett i framtida. (NTB)