Sakset/Fra hofta

Journalister vil gjerne gi en human touch til marokkanere for at ikke skylden for drapene på Louisa Vesterager Jespersen og Maruen Ueland skal ramme dem. Det skjer på ulike måter.

Men er det sannferdig? Er det journalistikk eller propaganda?

NTB gjengir et AFP-telegram. AFP har besøkt familien til terroristen Abderrahim Khayali, som var rørlegger på et hotell.

Det kan virke som om det er et ønske om å alminneliggjøre terroristen og hans familie.

Det er interessant å se hvordan AFP «forklarer» radikalisering. Det er nærmest som om jihadistene gjøres til ofre:

– Jeg kan ikke tro det, sier Fatima Khayali, tanten til Abderrahim Khayali, som var den første av de fire mistenkte gjerningsmennene som ble pågrepet tirsdag denne uka.

Khayali ble pågrepet i Marrakech kun timer etter funnet av norske Maren Ueland og danske Louisa Vesterager Jespersen ved leirstedet nedenfor fjellet Toubkal mandag. Pågripelsen har sjokkert både venner og familie i det fattige nabolaget al-Azzouzia i Marrakech.

Ifølge Khayalis tante jobbet han som rørlegger for et hotell, men sa opp fordi det ble servert alkohol, noe som er forbudt i henhold til streng islamsk praksis. Islam er Marokkos statsreligion, men landet er lenge blitt sett på som et av de mest liberale i den arabiske verden. (NTB)

Dette var en interessant opplysning: Islam er statsreligion. Hva betyr dét? Vi vet at islam er islam, dvs. at Koranen er uforanderlig, og den rommer en rekke meget intolerante og hatefulle vers mot vantro. Det er bare å gi disse versene ben å gå på, så blir man radikalisert. Hvor stor rolle spiller islam i marokkanernes oppvekst og hverdag? Det sier mediene intet om. Tvert om forsikrer AFP at Marokko er et av de mest liberale i den arabiske verden. Men den salafistiske vinden feier også inn over Marokko, som avga mellom 2000 og 4000 krigere til IS i Syria.

Når det gjelder å påkalle empati, er mediene flinke til å trekke frem fattigdommen. At de samme guttene lar seg verve til jihad, sier de ikke så mye om.

Men la oss begynne med «tanten». Hvem er hun?

Slik ser tanten Fatima Khayali ut. Det å se forbi hennes tildekning synes å være et bedrag overfor leserne. For denne tildekningen betyr et verdisett som ligger langt fra det europeiske og kan bidra til å forklare hvorfor nevøen ble radikalisert.

Vil tanten overhodet være i stand til å bedømme om nevøen er farlig eller ikke for ikke-muslimer? Hvor mye er ordene verdt om at det var snille gutter som aldri gjorde en katt fortred?

Det er den samme visen hver gang de begår en bestialsk handling.

Spørsmål til mediene: Hvordan føles det å være spindoktorer for salafisme etter at to nordiske jenter har fått halsen skåret over? Tror journalistene det er et bidrag til forsoning?

For tre år siden omfavnet Khayali salafisme – en form for radikal islam som har slått rot i mange fattige deler av Marokko. Etter konverteringen nektet han å håndhilse på kvinner eller ha dem rundt seg, ifølge en barndomsvenninne av ham. (NTB)

«En form for radikal islam»? Ingen nærmere presisering. Er det lov å være så uvitende tyve år etter at Osama bin Laden erklærte Vesten krig? Salafismen knyttes umiddelbart til fattigdom, hvilket unnskylder villfarelsen, som NTB/AFP kaller «konvertering». Det etterlater et inntrykk av at han forlot det vanlige islam og gikk over til noe annet. Men NTB har nettopp kalt det «en form for radikal islam», så hvordan kan det være konvertering?

NTB/AFP bullshitter leserne.

Snekkeren

Torsdag ble snekkeren Younes Ouaziyad og de to gateselgerne Rachid Afatti og Abdessamad Ejjoud pågrepet på en buss i Marrakech. Sammen med Khyali sverger de troskap til IS på en video som har sirkulert på nettet. Alle er mistenkt for å ha stått bak drapene.

Younes Ouaziyad kom fra det samme nabolaget som Khayali, og ifølge slektninger ble han radikalisert for rundt ett år siden. Da han konverterte til salafisme, lot han skjegget gro og kledde seg i lang, hvit tunika, som er vanlig blant radikale islamister.

– Han pleide å presse oss til å be fem ganger om dagen, men før han ble salafist, drakk han alkohol og røykte, sier Noureddine, en slektning av 27-åringen.

En grønnsakshandler kaller Ouaziyad en «helt vanlig mann». 27-åringens far ønsker ikke å uttale seg om sønnens mulige deltakelse i drapene, men sier likevel at han er «knust». (NTB)

«En vanlig mann», dét er ordene som går igjen. Og våre ledere, Erna Solberg og Lars Løkke Rasmussen, kaller drapene «meningsløse». Hva blir det da igjen? Har ideene falt ned fra himmelen og gjort de fattige marokkanerne gale i hodet? Er det en form for sinnsforvirring?

Sier hva Vesten vil høre

Marokkanere sier det vestlige journalister kommer for å høre: Jihadismen skyldes sosiale faktorer. Det er ikke noe iboende i islam eller kulturen. Det er nesten så «guttene» ikke kan noe for det. De blir drevet til det.

Det er ikke bare fattigdommen, men også trøstesløsheten, som slår en i landsbyer som Harbil.

33 år gamle Afatti og 25-åringen Ejjoud bodde begge i den fattige landsbyen Harbil, rundt 20 kilometer fra Marrakech.

– Folk føler skam av å se landsbyen vår bli knyttet til denne forbrytelsen, sier en innbygger i Harbil.

En ekspert på islamistgrupper sier alle de fire mistenkte hadde én ting felles:

– De er sosialt marginalisert, sier Mohammed Masbah.

Det samme fastslår Hassan Khayali, fetteren til 33-åringen som først ble pågrepet.

– Steder som al-Azzouzia er som en tidsinnstilt bombe på grunn av fattigdom, arbeidsløshet, narkotika og prostitusjon, alt sammen faktorer som fikk de desillusjonerte unge mennene til å vende seg til radikal islam, sier han.

Man kan ikke la være å tenke på at disse unge i Azzouzia ønsker å emigrere til Vesten, hvis de kan, og veien er blitt lettere etter at Lars Løkke Rasmussen og Erna Solberg undertegnet Marrakesh-pakten, i byen av samme navn, fem mil unna.