Kunstbilde


Pietro Perugino (c.1446-1523)
Tempera på tre, 27 x 45,7 cm, Metropolitan Museum of Art, New York

Perugino (Pietro di Cristoforo Vannucci) er ikke bare kjent for sine malerier, men også fordi han var selveste Rafaels lærer.

På muséets nettside kan vi lese:

This exceptionally well-preserved picture and four others in the Art Institute of Chicago formed the base (predella) of an altarpiece—possibly the large Crucifixion in the church of Sant’Agostino, Siena. In 1502 a contract was signed with Perugino, who had been recommended as «the best painter in Italy.» An attractive feature of the present picture is the feigned frame lit from the left.

Jesu oppstandelse omtales i alle de fire kanoniske evangelier – men den eneste som nevner øyenvitner til selve oppstandelsen er Matthaeus, i det 28. kapitel, vers 1-10 (DNB 1930)

Men ved enden av sabbaten, da det lysnet mot den første dag i uken, kom Maria Magdalena og den andre Maria for å se til graven. Og se, det kom et stort jordskjelv; for en Herrens engel fór ned fra himmelen og trådte til og veltet stenen fra og satte sig på den. Og han var som et lyn å se til, og hans klædning var hvit som sne; og av frykt for ham skalv de som holdt vakt, og de blev som døde. Men engelen tok til orde og sa til kvinnene: Frykt ikke! jeg vet at I søker efter Jesus, den korsfestede; han er ikke her; han er opstanden, som han sa; kom og se stedet hvor han lå! Og gå avsted i hast og si til hans disipler at han er opstanden fra de døde. Og se, han går i forveien for eder til Galilea; der skal I se ham. Se, jeg har sagt eder det! Og de gikk i hast bort fra graven med frykt og stor glede, og løp avsted for å fortelle hans disipler det. Og se, Jesus møtte dem og sa: Fred være med eder! Men de gikk frem og omfavnet hans føtter og tilbad ham. Da sa Jesus til dem: Frykt ikke! Gå og si til mine brødre at de skal dra til Galilea; der skal de få se mig.

En norsk påske uten Grundtvigs Paaskemorgen med Ludvig M. Lindemans melodi er utenkelig. Kirsten Flagstad synger, med Sigvart Fotland ved orglet. Opptaket er gjort i Ris kirke i Oslo, 1956.

Les også

Les også