Edvard_Munch_-_The_Voice_Crop

Edvard_Munch_-_The_Voice_,_Summer_Night_-_Google_Art_Project

Edvard Munch (1863-1944)

Olje på lerret, 90 x 119cm, Munch-muséet, Oslo

Motivet er trolig hentet fra Åsgårdstrand, som fra 1889 var ett av Munchs favorittsteder. I 1897 kjøpte han et hus der, som nå er museum.

Man kan trygt antyde at Munchs forhold til Kvinnen var komplisert – for ikke å si ambivalent. Hun er både Madonna, vampyr og fristerinne. Det er kjent at han hadde mange venninner, selv om han aldri inngikk noe ekteskap eller samboerskap.

Den avbildede kvinnen kan ha et visst slektskap med den mer kjente Madonna, som finnes i flere varianter, blant annet i Munch-muséet og Nasjonalmuséet. Man bør kanskje også se dette bildet i sammenheng med et annet motiv Munch stadig vendte tilbake til i både maleri og grafikk – Kvinnen i tre stadier – hvor den helt unge og uerfarne bærer hvit kjole, den mer erfarne i rød, og den eldste i svart. Man kan kanskje antyde at Stemmen fremstiller øyeblikket før den hvitkledde spiser av kunnskapens tre, som det heter, og skifter til rødt.

Men som Oscar Wilde formulerer det i Dorian Gray (1890):

All art is at once surface and symbol. Those who go beneath the surface do so at their peril. Those who read the symbol do so at their peril.

Og dermed er alle fortolkere advart.

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629