Sakset/Fra hofta

Omtrent som rennende vann finner den digitale informasjonen nåtildags sine helt egne veier.

I Frankrike skjer det stadig oftere at kristne symboler skjendes, men man hører lite om det utenfor lokalmediene, og problemstillingen vekker ingen nevneverdig offentlig oppmerksomhet i landet, selv om tegn i tiden – som de tallrike massedemonstrasjonene mot homofilt ekteskap, den vedvarende oppslutningen om Front National, selvmordet i Notre-Dame, Generation Identitaire etc. – tyder på at det koker på det konservative franske grunnplanet.

Betegnende nok er det i Polen at en dagsavis trekker streken gjennom informasjonsprikkene, og skriver om det den med to oppsummerende ord kaller antikatolsk barbari. Saken blir plukket opp av en konservativ fransk blogg, som altså finner det verdt å ta et stykke polsk journalistikk om sitt eget land, og oversette den til sitt eget språk.

Kilden omtales som «right-wing», men hvorfor er det i så fall ingen andre som taler åpent ut om disse tingene? Eller blir alle det automatisk hvis de tar opp temaet?

Franske lokalmedier rapporterer stadig oftere om nye tilfeller av vandalisme mot katolske gudshus, kirkegårder og helgenstatuer.

For noen dager siden herjet en gruppe skoleelever et katolsk kapell i Agnières i Nord-Frankrike. Vandalene knuste statuer og kastet bitene rundt i bygningen. I prestegjeldet Saint-Vincent-en-Chaussan Lyonnais i Rhone-distriktet, griset vandaler til med blåmaling inne i kirken.

Vanhelligelse av nattverdsbrødet er også blitt vanligere. Hvilket er noe av det som skjedde i Naintré i Vienne-distriktet, hvor tabernakelet ble åpnet. Noen hostier ble stjålet, andre kastet på gulvet. Korset ved siden av ble også ødelagt. Denne formen for fornedrelse og vanhelligelse, samt ildspåsettelser, har i den senere tiden funnet sted i mange franske kirker, blant annet i Hauture, Martigues og Fos-sur-Mer. Vandalene har heller ikke spart gravstedene. På gravplassen i Saint-Claude i Besançon er flere titalls sivile og militære graver blitt skjendet. Det var tredje gang at aktivt skadeverk fant sted der.

frankrike.munk.gregorire.angrepet

Dessverre har ikke regjeringen reagert. Under slike omstendigheter kunne den lille gruppen av muslimske ungdommer som angrep pater Grégoire (bildet) tilhørende Saint Jean-ordenen i Avignon, føle en slags rettslig immunitet. Pater Grégoires ordensbrødre fant ham bevisstløs. «Når en jødisk grav skjendes eller et grisehode blir slengt foran en moské, snakker alle om det. Men når det begås vold mot kristne, anses det som pøbelstreker. Det kommer et tidspunkt hvor man må si at «nå er det nok!»» uttaler kardinal Jean-Pierre Cattenoz, som er erkebiskop av Avignon.

 

Gazeta Polska Codziennie: Antykatolickie barbarzyństwo
Nuovelles de France: Les attaques contre les catholiques français vues de l’étranger