Kommentar

Den 14. januar rømmer den tunisiske president Ben Ali landet etter en måneds eskalerende protester utløst av at en gateselger i Sidi Bouzid tenner på seg selv i frustrasjon over politiets nedverdigende behandling. I Vesten har denne overraskende omveltningen — startskuddet for «Den Arabiske Våren» — gjerne blitt kalt Jasminrevolusjonen; tunisiere selv kaller den verdighetsrevolusjonen.

Utviklingen i landet er ikke entydig. Salafister aksjonerer, men det har også avfødt folkelige protester for et fortsatt sekulært Tunisia. Sist skjedde dette søndag 15. oktober, da i overkant av 2000 tunisiere demonstrerte i Tunis’ gater mot de voldelige opptøyene salafister hadde satt i gang i protest mot visningen av tegnefilmen «Persepolis» (omtalt her). Slike fredelige protester for sekularisme og demokrati er oppmuntrende. Nettopp derfor bør utenverdenen rette søkelys på skyggesidene ved revolusjonen. De fremstilles her gjennom en tematisk inndeling av intoleranse/islamisme, snarere enn en strengt kronologisk inndeling.

Angrep på kunstnerisk frihet

I mars skulle en teatertrupp under Salma Baccar underholde de libyske flyktningene i Res Jadir-leiren med musikk og andre kulturinnslag. De ble imidlertid truet av salafister, og måtte avlyse forestillingen (1). 9. april ble filmskaperen Nouri Bouzid stukket i hodet med en skarp gjenstand, gjerningsmannen løp sin vei. En uke senere, 17. april, utbryter en person på et møte arrangert av islamistpartiet Ennadha at «Bourid burde skytes med en Kalashnikov», og blir møtt med et rungende «Allahu Akbar» i salen.  Selv om partiet offisielt har fordømt angrepet og avvist enhver forbindelse, så har det kommet frem at rapperen «Psycho M» bare et par dager før Bouzid ble angrepet hadde sagt på et Ennadha-møte at Bouzid fortjente dødsstraff grunnet frafall fra islam, med henvisning til et intervju i radioen, der Bouzid hadde gått inn for en sekulær grunnlov og kritisert politisk islam (2).

Også poeten Saghir Oulad Ahmed skal ha blitt fysisk angrepet av ekstremister (3).

Dels som reaksjon på disse angrepene, og andre, valgte kunstnergruppen Lam Echaml å sette opp den selverklærte fransk-tunisiske ateisten Nadia El Fanis film «Hverken Gud eller herre» på en kino i Tunis 26. juni. Ved 5-tiden på ettermiddagen brøt en 60-80 ekstremister seg inn i lokalet, slo enkelte av dem som var samlet der, og skrek at de var vantro, og at det ville bli en massakre hvis gruppa viste filmen. Panikkslagne deltagere ringte politiet, men fikk som beskjed at dette var mellom inntrengerne og «dem». Litt senere går politiet til aksjon allikevel, og fremvisningen kan gå sin gang (4, 5). Tilsvarende protester og motprotester er rapportert i andre byer (6).

Det siste utslaget av intoleranse mot kunstnerisk utfoldelse i Tunisia er opptøyene i oktober mot visningen av tegnefilmen «Persepolis», der det mest formastelige var billedgjøringen av Allah selv som en gammel mann med hvitt skjegg. (http://www.document.no/2011/10/tunisia-fanatisme-pa-frammarsj/)

Utfordringer på kvinnefronten

Helt fra den ottomanske perioden har det eksistert legaliserte bordeller i Tunisia. Den 18. februar angrep rundt 2000 demonstranter bordelldistriktet i Tunis, og forlangte at disse etablissementene skulle stenges. Tilsvarende protester og utkastelser av prostituerte skjedde i byer som Medenine, Sfax, Sousse og Kairouan (7). Tunisiske kvinner har vært ivrige deltagere i de folkelige protestene, men som bloggeren Lina ben Mhenni skriver, har flere blitt trakassert og skjelt ut, og bedt om å vende tilbake til kjøkkenbenken (8). Journalisten Rashid Kashana advarte mot tendensene, og nevnte også at kvinner ikledd bikini på strendene hadde opplevd trakassering fra fundamentalister (9). I Tunisia har det også vært forbud mot niqab ved universitetene, men dette forbudet har blitt utfordret av fundamentalistiske grupper denne høsten. Helgen 7-8. oktober demonstrerte hundrevis av salafister mot niqab-forbudet ved universiteter i Tunis, Sousse, Bizerte og Sfax. Foranledningen var at en kvinnelig student var blitt nektet inntak ved universitetet i Sousse fordi hun ikke ville fjerne niqab’en, og i Sousse medførte dette også at universitetets administrative leder ble fysisk angrepet av rasende tilhengere av kvinnen (10).

Intoleranse overfor religiøse minoriteter

Det har også vært utslag av intoleranse overfor ulike religiøse minoriteter i Tunisia etter Ben Alis fall.

Det kanskje alvorligste tilfellet er drapet på den polske presten  Marius Rybinski natt til 18. februar. Han ble funnet med halsen skåret over i et varehus, og den offisielle forklaringen er at han var offer for en uærlig underleverandør til den maltesiskdrevne misjonsskolen han var tilknyttet. Imidlertid hadde det groteske drapet en mørk forhistorie:

Den 31. januar mottok skolen et anonymt utpressingsbrev med hakekors, og truet «jødene» der med at de ville bli drept hvis de ikke utbetalte en viss sum (11).

Det kanskje mest tydelige anslag mot kristenhetens nærvær i Tunisia skjedde 16. september, da en gruppe på ca. 20 fundamentalister inntok den romerske basilikaen i Kef, og ønsket å gjeninnvie den som en moske. Basilikaen hadde vært moske fra det 17. århundre til 1966, da den ble omgjort til basilika igjen, og til et arkeologisk minnesmerke (12).

Det har også vært enkelte antisemittiske hendelser i Tunisia:

Natten til 1. februar, rett etter at Islamistpartiets leder Rachid Ghennouchi vendte tilbake til Tunisia, ble et bønnerom tilknyttet Rabbi Maaravis grav i den lille byen El Hamma brent ned. Bønnerommet er ikke i bruk regelmessig, men en Torah skal også ha blitt offer for flammene (13) .

18. februar var det en kort, 5-6 minutters vemmelig demonstrasjon foran hovedsynagogen i Tunis, som rundt 300 av landets jøder sogner til (de fleste andre jødene i Tunisa, ca. 1200, bor på øya Djerba). Slagord som «Profeten vender tilbake, jøder pass dere!» ble ropt, men ingen kom til skade (14).

Uhyggen økte påfølgende søndag , da det i en større demonstrasjon mot interimstyret kunne høres flere hundre demonstranter som ropte «Død over jødene!» (15).

Disse hendelsene gjorde at det jødiske samfunnet i Tunisia tok sine forholdsregler; blant annet avlyste de en årlig festival som normalt trekker tusenvis av jøder til den gamle synagogen i Djerba (16), og jødene i hovedstaden Tunis valgte av sikkerhetshensyn å avholde kvelds-og nattgudstjenester på dagtid istedet (17).

Det siste utslaget av antisemittisme i Tunisia skjedde i byen Sfax, der synagogen for rundt 30 fastboende ble plyndret i begynnelsen av september (18).

Sekulariteten truet, men langt fra opphørt

Under presidentene Bourghiba og Ben Ali hadde det utviklet seg en sterk sekulær kultur i Tunisia. I det siste året har denne kulturen blitt utfordret av ekstremister på en lang rekke områder, men det vil nok være feil å si at den tunisiske befolkning har blitt radikalisert i islamsk retning etter Ben Alis fall. Derimot har den nye tiden åpnet opp et handlingsrom for allerede eksisterende ekstremister, som de ikke hadde under Ben Alis styre. Ekstremistgruppene har ikke unnlatt å benytte seg av de mulighetene de ser for mer synlig agitasjon og handlinger, men foreløpig har de ikke kuet befolkningen i Tunisia. Utviklingen i landet er bekymringsfull, i den forstand at vi kan vente nye utslag av religiøst grunnet intoleranse, men det er for tidlig å avskrive Tunisia som en «lost cause».

 

  1. http://www.magharebia.com/cocoon/awi/xhtml1/en_GB/features/awi/features/2011/04/29/feature-04
  2. http://english.al-akhbar.com/content/tunisia%E2%80%99s-islamists-real-reform-or-hidden-agendas
  3. http://english.al-akhbar.com/node/1038/
  4. http://af.reuters.com/article/topNews/idAFJOE7650F320110706?pageNumber=1&virtualBrandChannel=0
  5. http://www.hrw.org/news/2011/06/30/tunisia-police-inaction-allowed-assault-film-screening
  6. http://www.ennaharonline.com/en/international/6981.html
  7. http://dicenz.wordpress.com/2011/03/21/tunisia-radical-islamists-attack-brothels/
  8. http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15111676,00.html
  9.  http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?ID=228727&R=R1
  10. http://www.magharebia.com/cocoon/awi/xhtml1/en_GB/features/awi/features/2011/10/14/feature-02
  11. http://www.maltatoday.com.mt/news/national/polish-priest-murdered-in-maltese-run-school-following-threat-letter
  12. http://www.arabtimesonline.com/NewsDetails/tabid/96/smid/414/ArticleID/173889/reftab/96/t/Muslims-bid-to-turn-Christian-site-into-mosque/Default.aspx
  13. http://www.chabad.org/news/article_cdo/aid/1427549/jewish/Rural-Tunisian-Synagogue-Attacked.htm
  14. http://www.jpost.com/JewishWorld/JewishNews/Article.aspx?ID=208371&R=R1&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
  15. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/142490#.Tpxa9LKfYoF
  16. http://www.jpost.com/JewishWorld/JewishNews/Article.aspx?id=220441
  17. http://www.chabad.org/news/article_cdo/aid/1543857/jewish/Holiday-Celebration-Curtailed-in-Tunis.htm
  18. http://www.izionist.org.il/synagogue-vandalized/