Nytt

Det har den siste tiden vært et sterkt fokus på lommetyver i Oslo. Nå viser det seg at andre tyver kan skape store problemer for T-banedriften i hovedstaden. De stjeler kobberkabler i kilometervis med livet som innsats.

At de har turt! 750 volt vekselstrøm er ikke å spøke med. De visste kanskje at strømmen var avslått? Tar man på en strømførende kabel brenner man opp og dør, sier banesjef Thor Georg Sælid i Kollektivtransportproduksjon (KTP), om tyvene som i to omganger har forsynt seg med 1200 meter kobberkabel mellom Bergkrystallen og Brattlikollen. Kablene som skal sikre strøm til T-banen var ferdigmontert og klare til bruk. Problemet til Sælid er ikke å få fatt i ny kobberkabel. Det er verre å få fatt i ekspertisen som kan montere kabelen som gir strøm til T-banetogene igjen. Tyveriet skjedde på verst tenkelige tidspunkt – det er sommer og feriefri for veldig mange.

– Jeg tenker mye på gjenåpningen av Lambertseterbanen 17. august. Dette var ikke med i planene våre. Vi gjør alt vi kan for å komme i mål til den datoen, sier Sælid til Aften.

Kobber er et verdifullt metall, og det er ikke første gangen T-banen er utsatt for dette. I forkant av Ski-VM ble 3000 meter kobber stjålet og kunne ha sabotert T-banedriften under arrangementet.

I juli i fjor forsvant 3000 meter kobberkabler fra oppgraderingen av Holmenkollbanen. Prosjektlederen fryktet en stund at tyveriet skulle føre til at banen ikke skulle stå ferdig til ski-VM. Også her ble vakter satt inn for å hindre uvedkommende i å forsyne seg med kobber og verktøy.

Jernbaneverket var sist helg utsatt for samme type raid i Tønsbergområdet. Drøye 2000 meter kabler forsvant og det er ikke sikkert at den nye toglinjen kan åpne til planlagt tid.

Jernbaneverket og politiet klør seg i hodet etter at 1700 meter jordingskabler og 350 meter signalkabler forsvant sist helg.

Selv om anleggsgjerdet mellom Barkåker og Tønsberg er klippet i stykker på flere steder, er det ikke spor etter biler eller tyngre maskiner på stedet.

Det er derfor en gåte hvor metallet – som veier 3.000 kilo – har tatt veien.

Kobber er et relativt dyrt metall, 3 000 kilo kan være en økonomisk gullgruve hvis man får solgt det.

– Verdien av kobberet er flere millioner kroner, og vi ber publikum melde fra om de har sett noe mistenkelig i området, sier operasjonsleder Tom Jakobsen ved Vestfold politidistrikt til Aftenposten.no.

 

Kobber-robbere kan stoppe T-banen

Milliontyveri av kobberkabel fra Jernbaneverket