Sakset/Fra hofta

bach.jpg

Da jeg besøkte Thomas-kirken i Leipzig for noen år siden, ble jeg overrasket over hvor liten, smal og beskjeden den er. Utfra alt jeg har lært om Johann Sebastian Bach, forventet jeg en gedigen katedral med mye luft under taket og avansert utsmykning. Ved nærmere ettertanke slo det meg at det enkle bygget i grunnen passer godt for Bach som person, som vel kan sies å personifisere sammenhengen mellom den protestantiske etikk og kapitalismens (eller i dette tilfellet – kulturens) ånd. Han var en likevektig, jordnær og arbeidssom mann som produserte genial og revolusjonerende musikk i det stille. Det gikk omtrent hundre år før folk for alvor fikk øynene opp for hvilken gigant han er.

Svenske Herbert Blomstedt er, sammen med Mariss Jansons, min favoritt blant nålevende dirigenter. Her hører vi ham dirigere h-mollmessen i Thomas-kirken. Musikerne er hentet fra Gewandhaus-orkestret. Solistene er Ruth Ziesak (sopran), Anna Larsson (alt), Christoph Genz (tenor) og Dietrich Henschel (bass).

Først forteller Blomstedt, som er dypt troende kristen, om sitt forhold til Bach generelt og dette verket spesielt:

Første del

Annen del

Tredje del

Så hører vi selve messen:

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14

Del 15

(Takk til kommentator sorlesh, som ansporet meg til å blogge h-mollmessen, dog her med et svært slankt orkester)