Finansminister Trygve Slagsvold Vedum kan fortelle det norske folk at under Støre-regjeringen har avgiftene blitt redusert med 13,8 prosent for bensinbiler og 10,7 prosent for dieselbiler.

– Avgiftsbelastninga ved å ha en bensin- og dieselbil er lavere i dag enn den var i 2021, sier Sp-lederen til Nationen.

Finansministeren gjør et poeng ut av at Høyre og Venstre ikke bare hadde et høyere avgiftstrykk når de satt i regjering, men at de også nå har ønsket å skru opp avgiftene på grunn av klimahysteriet som rir de to partiene.

– Det har vært et mål for meg å holde kostnadene nede ved å ha en gammel Toyota eller Volvo, og det har vi gjort, for her ser man fasiten, sier Vedum, som viser til tall fra Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrå.

Også Trafikkforsikringsavgiften har siden 2021 krympet med 1305 kroner, eller 35,9 prosent, ifølge Finansdepartementet.

På spørsmål om ikke klima er en viktig faktor som bør gjøre det dyrere å eie og kjøre fossilbil, slik Høyre og Venstre peker på, svarer Vedum:

– Jeg mener det blir for svart-hvitt, fordi man tar for lite menneskelige hensyn. Hvis en familie har to biler, med en litt eldre bensinbil, er det klokt at folk tar vare på den bilen og bruker den opp, sier han.

Høyre og Venstre sier at de ikke har anledning til å kommentere saken på det nåværende tidspunkt.

 

Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.