Mens etablerte medier klør seg i hodet over hvorfor Rørosmeieriet plutselig er tomme for melk, er dommen fra forbrukerne klar.

Tilliten til Tine er tynnslitt etter avsløringer om at kjemikaliet Bovaer fortsatt finner veien til melkekartongene – stikk i strid med meierigigantens løfter.

Salget av økologisk melk har eksplodert med nesten 35 prosent i år. Veksten er så voldsom at Rørosmeieriet nå må si nei til nye kunder.

Både Nationen og NTB rapporterer i dag om «økt etterspørsel» som en gåtefull trend, uten å nevne elefanten i rommet med ett ord:

Den pågående forbrukerstormen mot tilsetningsstoffet Bovaer i konvensjonell melk.

Avslørt: Bovaer brukes fremdeles

Tidligere i år gikk Tine ut og forsikret norske forbrukere om at bruken av det omstridte, metanreduserende stoffet Bovaer var satt på pause etter massiv kritikk.

Men roen varte ikke lenge. Ifølge ferske opplysninger fra Document.no viser det seg at Tine fremdeles forer kundene bak lyset. Til tross for lovnader om stans, indikerer rapporter at melk fra kuer fôret med Bovaer fortsatt havner på tanken og blandes med den vanlige melken folk kjøper i butikken.

Dette oppfattes av mange som et grovt tillitsbrudd.

Tine nektet for at Bovaer-melk går på tanken, men nå kommer sannheten frem, noe som peker på at giganten fortsetter praksisen i det stille.

TINE nektet for at Bovaer-melk går på tanken – nå kommer sannheten frem: – Fører kundene bak lyset

Rørosmeieriet – den siste skansen

Det er i lys av dette man må lese krisetallene fra Rørosmeieriet. Når forbrukerne ikke lenger kan stole på at den vanlige melken fra Tine er fri for syntetiske tilsetningsstoffer, rømmer de til det eneste trygge alternativet.

Økologisk melk har et strengt regelverk som forbyr bruk av stoffer som Bovaer.

– Vi har sagt nei til nye kunder ettersom vi allerede har for lite volum til å dekke behovet, sier meieribestyrer Trond Vilhelm Lund til Nationen.

At Rørosmeieriet nå kun klarer å levere 60–70 prosent av bestillingene til Coop, er et direkte resultat av en masseflukt fra konvensjonell landbruksdrift.

Mediene tier om årsaken

Mens salgstallene til Rørosmeieriet går i taket, er det påfallende stille fra bransjeorganisasjonen Norsk melkeråvare om hvorfor dette skjer akkurat nå. Johnny Ødegård i Norsk melkeråvare peker på at etterspørselen er «større enn meldt inn», men unnlater å nevne at norske barnefamilier aktivt velger bort produkter de mistenker inneholder Bovaer.

Veksten på 35 prosent er ikke en tilfeldig svingning. Det er et tydelig signal om at norske forbrukere har gjennomskuet spillet, og at de ikke aksepterer at Tine sier én ting utad, mens fôringen fortsetter i fjøset.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.