Mens regjeringen ber vanlige folk om å kutte utslipp og leve grønnere, eksploderer statsminister Jonas Gahr Støres eget karbonavtrykk.
I 2025 har Støres bruk av privatfly økt kraftig – på skattebetalernes regning.
Det er en grell kontrast mellom liv og lære for statsministeren. Jonas Gahr Støre, som ynder å snakke varmt om det grønne skiftet og internasjonalt klimaansvar, har i år satt en personlig rekord som plasserer ham i klimaversting-klassen.
Nye tall E24 har fått tilgang til, avslører at Støre og hans kontor (SMK) har svidd av nesten fem millioner kroner på privatfly bare i 2025.
«Do as I say, not as I do»
Totalt har Støre-regjeringen (SMK og UD) brukt over 17,5 millioner kroner på luksuriøse privatflyreiser siden november 2021. Men det er utviklingen i år som vekker størst oppsikt.
Mens vanlige nordmenn må forholde seg til økte miljøavgifter og oppfordringer om å fly mindre, har statsministeren selv tatt av i motsatt retning. Hele 43 prosent av statsministerens totale privatflybudsjett for de siste fire årene er brukt opp bare i 2025.
Det tilsvarer en økning i forbruk på nesten 75 prosent sammenlignet med gjennomsnittet for perioden.
Luksus med enormt utslipp
Privatfly er den mest forurensende reisemåten som finnes per passasjerkilometer. Mens Støre reiste på ti slike turer i år, nøyde han seg med fire i fjor.
Ett eksempel på bruken er turen torsdag 4. desember. Da fløy Støre til Storbritannia for å møte statsminister Keir Starmer. Etter et besøk på en militærbase, satte han seg i privatflyet hjem igjen for å rekke et budsjettvedtak og helgefri.
Timeprisen for denne luksusen? Over 112.000 kroner i timen for SMK, ifølge tall fra leverandøren Air Alsie.
Planlegger for mer flyvning
Statsministerens kontor forsvarer pengebruken med sikkerhetspolitisk situasjon, tidsbruk og effektivitet. Men det ser ikke ut til at regjeringen planlegger å lande med det første.
En ny rammeavtale for leiefly har nettopp trådt i kraft. Den har en maksramme på hele 24 millioner kroner over de neste fire årene. Det legges med andre ord opp til at statsministeren skal fortsette å sveve høyt over de klimatiltakene som gjelder for resten av befolkningen.
Hvem som har vunnet anbudet for å fly regjeringen rundt i årene som kommer, holdes hemmelig av sikkerhetshensyn. Men regningen – og klimaavtrykket – er det ingen tvil om hvem som må ta.

