Det selges snart ikke bensin- og dieselbiler i Norge. Bransjen og politikerne gir inntrykk av at norske forbrukere er fremsynte. Men den virkelige grunnen er at myndighetene «bestikker» forbrukerne med massive subsidier: 49 milliarder så langt i år. Hvorfor pøser staten ut slike summer, en stat som ellers drar inn penger? Svaret er det grønne skiftet og prestisje i utlandet. Norge kan skryte på seg å være et foregangsland. Betalt med inntektene fra olje og gass.
Perverst.
Salget av rene fossilbiler har lenge vært på retur. Så langt i år er bare 0,4 prosent av nybilsalget bensinbiler.
– Bensinbilen er i praksis død i det norske nybilmarkedet, sier Øyvind Solberg Thorsen, seniorrådgiver i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) til Teknisk Ukeblad.
OFVs tall for nybilregistreringer viser at i flere fylker går det måneder mellom hver registrering av en ny bensinbil.
Av nær 105.000 nye personbiler i år er bare 379 bensinbiler. Ikke selges det mange nye dieselbiler heller. Her opplyses prosentandelen til å være 1,2 prosent.
Ifølge OFV var elbilandelen etter årets åtte første måneder 94,5 prosent. (NTB)
Ute i Europa er bildet et helt annet. Der er det bensin/diesel som dominerer, og elbilsalget sliter i motbakke. Forklaringen er enkel: De nyter ikke godt av enorme subsidier. Store land med mange mennesker har ikke råd.
Et lite land med få mennesker og mye penger tar seg råd.
