Støvet har dempet seg litt etter historiens største industrikonkurs i Norden, og kanskje den største i europeisk industrihistorie. Det politisk vedtatte, induserte og subsidierte industrieventyret Northvolts kollaps i Sverige utraderte pensjonssparernes verdier, svekket kommuneøkonomien, skapte tusenvis av arbeidsledige, knuste drømmer, utløste skandaler, ubetalte regninger til underleverandører, samt dødsfall og en rekke økonomiske uregelmessigheter.

Det har vært spekulert i hva som blir industrikompleksets videre skjebne, og det er nå avklart at selskapets eiendeler kjøpes opp av det amerikanske batteriselskapet Lyten. Også dette er et oppstartselskap initiert av batteri-manien rundt det grønne skiftet, grunnlagt i 2015 og med hovedkontor i San Jose, California.

Lyten er nok et selskap dedikert til «net zero without compromise», og har utviklet en teknologi med litium-svovelceller med strategisk støtte fra Stellantis. Selskapet har lenge levd godt på Bidens inflasjonsdrivende «Inflation Reduction Act», som ble vedtatt av det amerikanske Senatet i august 2022. Det gjorde at Lyten kunne annonsere planer om en gigantisk litium-svovel-gigafabrikk i Reno, Nevada, i 2024.

Denne blir det neppe noe av etter at Trump har avviklet klimapolitikken og subsidiene, og dette er sannsynligvis bakgrunnen for oppkjøpet av alle Northvolts eiendeler. Lyten går inn i et land med klimahysteriske politikere og fortsatte subisidier, og overtar den store fabrikken i Skellefteå, forskningsanlegget i Västerås, hovedkvarteret i Stockholm og Northvolts prosjekter i Tyskland og Canada. Prisen for oppkjøpet er hemmelig.

Sverige fortsetter med drømmen og subsidiene

Etter at oppkjøpet ble klart, uttrykker utrolig nok den svenske regjeringen, opposisjonen og fagforeningene nytt håp for svensk batteriproduksjon. Ingenting ser de ut til å ha lært. Northvolt etterlot seg en gjeld på nær 80 milliarder kroner, 5000 har mistet jobben, milliarder av offentlige kroner er sløst bort. Men svenske politikere har tydeligvis ikke fått nok.

Northvolt ble ukritisk hyllet som Sveriges fremtid av politikere og presse. Pengebruken på «batterieventyret» var erklært som Sveriges flaggskipsprosjekt og et løft for den globale grønne omstillingen – uten fnugg av markedsbasert fundament (akkurat som Støres satsing på havvind, batterier og hydrogen gjennom «Grønt Industriløft».) Alle faresignaler, advarsler og fakta ble ignorert – også advarslene om at hele prosjektet var nok en grønn aksjesvindel.

Alt tyder nemlig på at selskapets eiere tappet Northvolt for penger før konkursen, og Ekobrottsmyndigheten (svenske Økokrim) etterforsker nå om betydelige beløp er blitt overført til skatteparadiser, for det er ikke småpenger som har gått med i det grønne dragsuget: Pensjonssparere ser ut til å ha tapt over 20 milliarder SEK på «investeringer» i luftslottet – til tross for mange og tunge advarsler.

Fortsatte subsidier gir fortsatt ukritisk optimisme 

Lytens adm.dir. Dan Cook kaller oppkjøpet for «et avgjørende øyeblikk for Lyten», og i god tradisjon åpner han for muligheten for at flere tusen tidligere ansatte kan bli ansatt igjen når produksjonen gjenopptas, foreløpig antydet til fjerde kvartal 2025.

Skellefteå kommune, Business Sweden, den svenske staten, Ackordscentralen og advokater fra flere internasjonale etater har bidratt til å få frem forliket. God støtte fra Scania, som fortsatt har stor tro på at lastebiler skal gå på batterier, har vært avgjørende for å muliggjøre salget. Komisk nok hyller energi- og næringsminister Ebba Busch (KD) avtalen som en suksess:

– Når vi jobber som Sverige AB, lykkes vi. Det er nødvendig for bransjens omstilling, og det skaper arbeidsplasser, skrev hun nylig på X.

De Grønnes talsperson Daniel Helldén kaller oppkjøpet «en seier for klimaomstillingen og Skellefteå!», og fagforeningen IF Metalls styreleder Marie Nilsson uttrykker glede over at «de gode forholdene for fortsatt batteriproduksjon kan utnyttes». Så nei. Ingenting er lært. 

Rundt og rundt

Ingen i det offentlige Sverige ser ut til å stille kritiske spørsmål om hvorfra markedet plutselig skal dukke opp denne gang. De spør heller ikke hverandre hvorfor ingen politikere, medier eller investorer slo alarm om økonomien i Northvolt, til tross for gjentatte tegn på uregelmessigheter.

Optimismen er altså like stor som da Northvolt ble grunnlagt, så nå blir det nok full fart på subsidiene igjen. Sannsynligvis er det denne naive og patologiske mangelen på analyse, forsiktighet og kritisk tenkning som utgjør en avgjørende faktor for at Lyten rømmer fra USA, til et land hvor subsidier fortsatt vil regne over dem.

Det amerikanske batteriselskapet Lyten går altså i stikk motsatt retning sammenlignet med det norske batteriselskapet FREYR, som rømte til amerikanske subsidier så sent som i 2024 for å bytte navn til T1 Energy og bli et solenergiselskap.

Nå når Trump sitter ved roret og har innført ekte industripolitikk, får vi kanskje se at FREYR vender nesa mot Sverige? Alt er mulig når politikere skal redde kloden og klimaet med andres penger.

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.