
Færder Tankers Norway fikk i 2022 Enova-støtte for å bygge verdens første ammoniakkdrevne tank- og bilskip. Nå har Equinor skrinlagt lignende planer. Illustrasjon: Færder Tankers Norway AS / NTB.
Equinor har avlyst anbudsrunden for bygging av fire forsyningsskip drevet av ammoniakk for bruk på norsk sokkel. Ammoniakk som skipsdrivstoff er en av bærebjelkene for å oppnå regjeringens selvpålagte «klimamål», og hele 16 anlegg for produksjon av ammoniakk i Norge er under planlegging, men Eqinor har ikke troen lenger.
Anbudsrunden for å bygge amoniakk-forsyningsskipene til fire milliarder kroner, startet i 2024, men til tross for mye press fra politiske kretser, er det igjen kostnader og usikkerhet i Equinors forretningsmiljø som ligger bak kanselleringen. Med det mener Equinor at det rett og slett ikke foreligger nok fakta og data som tilsier at prosjektet skal bli en suksess, eller endog gjennomførbart i praksis. Det er heller ikke noe skikkelig regelverk på plass som selskapet kan forholde seg til.
At ammoniakk er «fremtidens drivstoff», har nemlig ingen rot i faktiske resultater fra reell drift gjennom prøveforsøk. Det er en ren papirtiger fra politikere som simpelthen har vedtatt det, basert på ingenting annet enn teori, bestillingsforskning og konsensus. Det finnes ingen risikovurdering bak, og siden vedtaket om «fremtidens drivstoff» er vedtatt uten faktuelt grunnlag, har det heller ikke vært ønskelig med noen reell debatt i norsk offentlighet – slik vi ser rundt nesten alle «klimatiltak».
Virkelighetens verden møter politiske ønskedrømmer
Equinor er imidlertid ansvarlig for sin egen drift og andres liv og helse i virkelighetens verden, og ser at dette i praksis er for risikabelt på flere måter – uansett hvor mye subsidier som tilbys. Derfor vil de ikke være den som tar risikoen for å virkeliggjøre klimapolitikernes «store visjoner og hårete mål», og kanskje blir sittende igjen med skylden når noe går galt. Dét kan heller noen andre få påta seg, for veldig mye kan gå galt når man skal innføre ammoniakk til hverdagslig bruk i industrielle kvanta.
Beslutningen skaper naturligvis negative reaksjoner fra aktører som ikke er ansvarlig for andres liv og helse, og ikke blir sittende med skylden når noe går galt. Akkurat som NHO er også Norsk Rederiforbund omgjort til en politisk miljøorganisasjon som setter klimapolitikk over medlemmenes interesser. Rederiforbundet har lenge ment at prosjektet var viktig for å få gang grønn omstilling i offshoreflåten, og til E24 uttalte administrerende direktør Knut Arild Hareide:
– Prosessen har riktignok ført til mye læring og teknologiutvikling. Men det er et uheldig signal at en så robust aktør som Equinor ikke ser at det er mulig å realisere nullutslippsprosjekter som dette.
Hvorfor politikernes «klimamål» er viktig for Rederiforbundet, kan man altså undres over, og det ser ikke ut til å falle Hareide inn at det er nettopp resultatene av denne læringen og teknologiutviklingen som setter en stopper for å realisere teoretiske «klimatiltak» som dette i praksis. Det er nemlig akkurat like utrygt, livsfarlig, økonomisk vanvittig og frakoblet virkeligheten som varslerne har sagt i over ti år – akkurat som med CCS-eventyret, batterieventyret, hydrogeneventyret, havvindeventyret og alle de andre politiske eventyrene som går på trynet.
Ammoniakkeventyret virker ikke, nettopp fordi det aldri har vært noe annet enn eventyr.