Henrik Meidel Andersen har startet en Facebook-gruppe for å oppfordre til boikott av amerikanske varer, og engasjementet har vokst raskt med 3000 nye medlemmer på bare en uke.

– Folk føler et behov for å ta et standpunkt, sier han til Nationen.

Andersen ønsker å bruke makten som forbruker til å påvirke, og deler tips som å be om å ikke få Tesla i taxi, velge Oskar Sylte over Coca-Cola, og droppe Netflix.

Når han blir spurt om det er paradoksalt å bruke en amerikansk app for dette engasjementet, svarer han:

– Man må begynne der man når folk.  Andersen påpeker at han også har begynt å bruke europeiske sosiale medier som et alternativ.

Hvis man ønsker å boikotte amerikanske varer, så er noen få merker her.

Han uttrykker bekymring for utviklingen i USA.

– Jeg kan ikke skjønne at folk støtter en slik mann, og tilføyer at ved å slutte å kjøpe Coca-Cola i Norge, sender folk et tydelig standpunkt tilbake. Han påpeker at selv om Coca-Cola produseres i Norge, er eierne i USA.

Kine Søyland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen, rapporterer at det ikke har vært noen tydelig endring i salget av amerikanske produkter.

– Vi har ikke lagt merke til noen endring i salget av amerikanske produkter, sier hun, men bekrefter en generell økning i bevissthet blant forbrukere om opprinnelsesland.

I Danmark har dagligvarekjeder begynt å merke europeiske varer for å hjelpe bevisste forbrukere, men Søyland understreker at NorgesGruppen følger gjeldende utenrikspolitikk og jobber med å tydelig merke hvor produktene kommer fra.

 

Kjøp Hans Rustads bok om Trump her!  Eboken kan du kjøpe her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.