Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård nikket anerkjennende da han besøkte den kunstige myren Statens vegvesen bygger opp i Heim kommune i Trøndelag.

45.000 kubikkmeter myrmasser flyttes til den nedlagte Klettelva skytebane, fra utbyggingen av strekningen Betna-Hestnes på Kyststamveien (E39).

Entreprenøren har først kjørt bort blyforurenset jord fra skytebanen, før den nå blir erstattet av myrmassene fra veiutbyggingen.

Volumet av myrmassene som flyttes tilsvarer om lag 4500 lastebillass.

Den 12,8 kilometer lange veistrekningen skulle etter planen åpne til høsten, men slik blir det ikke. Bare 4 kilometer er åpnet så langt. Men klimatiltak blir det.

Entreprenøren Bertelsen & Garpestad kom selv med forslaget om pilotprosjektet, som de kaller Go Green, med forhåpninger om å redusere CO2-utslipp.

Metoden for menneskeskapt myrdanning er ikke utprøvd tidligere, men likevel prøver Vegvesenet den også på en strekning av E6 ved Lille Majavatn på Helgeland.

Tilfører vann fra en bekk

Tre meter høye damvegger skal holde vannet på plass i det fire mål store, kunstige myrdeponiet. En bekk er blitt ledet inn i området for å holde myren våt.

Norsk institutt for naturforskning, NINA, er med som faginstans for eksperimentet, skriver fagbladet Anleggsmaskinen.

Det opplyses ikke noe om hvor høye merkostnader prosjektet gir, sammenlignet med tradisjonell massedeponering. Kontraktssummen på totalentreprisen er ca. 774 mill. kroner, ifølge entreprenøren.

Klimadelen av kontrakten utføres i samarbeid med NAV. Lærlinger og ufaglærte skal være med.

Prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen forteller at planen er å prøve å reetablere det øverste sjiktet av myren med torvmose på et mindre område og at resten av myren sannsynligvis vil gro ned med kjerr.

Fagfolkene er slett ikke er sikre på om myrmassene vil holde på CO2, men Innerdal gir uttrykk for at han har tro på prosjektet.

Det er beregnet at myrer i Norge binder like mye CO2 som Norges årlige utslipp av klimagasser i 66 år, heter det i fagbladets artikkel.

Myrdeponiene er ett av tiltakene fra Statens vegvesen for å redusere CO2-utslipp med 55 prosent før 2030.

På det dypeste blir den menneskeskapte myren syv meter. Vi håper for lokalbefolkningens del at det ikke blir en hengemyr.

Klimaplaner legges på is: – En realitetsorientering

 

Er du lei av media som ikke forteller deg alt? Støtt frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også