NTB

EU står i fare for å mislykkes helt når det gjelder å få ned utslippene fra veitrafikken, advarer EUs revisorer.

EU har satt som mål at innen 2035 skal nye biler ikke slippe ut farlige klimagasser. Men det målet kommer ikke til å nås om man ikke gjør noe drastisk, viser en ny rapport
fra EUs revisjonsjonsrett.

I dag er utslippene fra bilparken nesten akkurat like store som de var for tolv år siden.

– EUs grønne revolusjon kan bare skje om tallet på kjøretøy som slipper ut eksos, minker betydelig. Men utfordringen er enorm, sier Pietro Russo, som har ledet arbeidet med rapporten.

I alt sto personbiler for rundt 12 prosent av utslippene av klimagasser i 2021. Mens dieselbiler slipper ut like mye som før, har utslippene fra bensinbiler bare falt marginalt med 5 prosent.

En av grunnene til at utslippene står stille, er at dagens biler ofte har større og kraftigere motorer enn tidligere.

Ifølge EUs revisorer må langt flere over på elbiler om utslippsmålet skal nås.

– Men det er et stort arbeid å elektrifisere bilparken i EU, sier Rosso.

Årsakene er blant annet dårlig tilgang på råvarer for å produsere batterier og en utilstrekkelig ladestruktur.

Trass i dette har andelen nyregistrerte elbiler økt kraftig de siste årene. I 2018 var én av 100 biler elektriske, i 2022 var antallet én av sju.

(©NTB)

Les også

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.