Ford stanser arbeidet med batterifabrikken Blue Oval Battery Park i Michigan bare sju måneder etter at prosjektet ble påbegynt. En talsmann for Ford avviser at det har noe å gjøre med den pågående streiken blant bilarbeiderne.

Stansen kommer mens både Ford, Stellantis og General Motors er rammet av streik, men en talsperson for selskapet avviser overfor AFP at avgjørelsen har noe med streiken å gjøre. Det dreier seg heller om hvorvidt prosjektet, som har en kostnadsramme på 3,5 milliarder dollar, er økonomisk bærekraftig.

– Vi setter arbeidet på vent og begrenser pengebruken på bygging fram til vi er sikre på at vi vil være i stand til å drive fabrikken på konkurransedyktig vis, sier talspersonen. Han legger til at det ikke er tatt noen endelig avgjørelse.

Ford kunngjorde prosjektet, som skjer i samarbeid med kinesiske Contemporary Amperex Technology Co., i februar. Formålet er å produsere rimeligere batterier av mer tilgjengelige materialer. (NTB)

Michigans guvernør Gretchen Whitmer (D) er klar over at kampen om bilarbeiderne vil bli et viktig tema i neste års valgkamp, noe som understrekes ved at både Biden og Trump er på vei til hennes delstat:

USAs president Joe Biden vil slutte seg til streikende bilfabrikkarbeidere på en tur til delstaten Michigan én dag før Donald Trump ventes å gjøre det samme.

Biden antas å være den første sittende amerikanske presidenten som slutter seg til streikende på den måten, og sier at han ønsker å vise solidaritet med arbeidere som har lagt ned arbeidet blant de tre største bilprodusentene i byen Detroit.

Trump har tidligere kunngjort at han vil besøke Michigan onsdag, og deres reiser sørger for at en streik som allerede truet med økonomiske konsekvenser, nå vil bli en politisk kampplass.

For Biden, som sliter med dystre meningsmålinger, er turen en gyllen mulighet til å sjarmere amerikanske arbeidere. Men den skal ikke være påvirket av Trumps planlagte tur til delstaten, ifølge Bidens pressesekretær Karine Jean-Pierre. (NTB)

Hennes tolkning av «utsettelsen» må sees i lys av dette:

I februar kunngjorde Ford planer om å bygge anlegget i Michigan, og satse på at å lage batteriene i USA, ville hjelpe Ford og den kinesiske partneren CATL (300750.SZ) med å trekke amerikanske kunder til å omfavne en lavere kostnadsteknologi som er banebrytende i Kina.

Michigan-guvernør Gretchen Whitmer sier:

– Ford har vært tydelig på at dette er en pause, og vi vil fortsette å presse på for vellykkede forhandlinger mellom Big 3 og UAW, slik at michiganere kan komme tilbake på jobb med å gjøre det de gjør best. (Reuters)

Republikanere i Kongressen har lenge kritisert Fords batteriplaner for at det kan lette strømmen av amerikanske skattesubsidier til Kina, og gjøre Ford avhengig av kinesisk teknologi.

Representant Mike Gallagher, den republikanske styrelederen for et utvalg av House Select of China, sa at lovgivere ble «oppfordret til å se Ford ta et avgjørende første skritt for å revurdere sin avtale» med CATL.

– Nå trenger Ford å avlyse denne avtalen for godt, la han til.

I juli spådde Ford et helårs tap på 4,5 milliarder dollar på EV-enheten – 50 % høyere enn anslått tidligere i år – og sa at det bremset EV-produksjonsrampen. Ford har også sagt at den planlegger å firedoble salget av gasselektriske hybrider i løpet av de neste fem årene.

Ford pauses work on $3.5 bln battery plant in Michigan

Les også:

Morrow må lade batteriene med enda mer penger



Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.