Historien om cruisepassasjerer som ble traumatiserte etter hvalfangst på Færøyene er klimahykleri på sitt beste. Tusenvis av «øko-bevisste» cruisepassasjerer tar turen til Færøyene i et gigantisk cruiseskip som er bare én av hundretusener av flytende klimaverstinger rundt omkring i verden. De kommer dit som gjester og fordømmer dette lille landets fangsttradisjon. Hykleri på sitt beste, som viser menneskeheten på sitt verste.

Flere medier i USA skriver om et cruiserederi som ber om unnskyldning til passasjerer som var vitne til «drap» på dusinvis av grindhvaler denne uken på Færøyene.

Passasjerer om bord på cruiseskipet «Ambition», eid av den britiske-baserte Ambassador Cruise Line, hadde nettopp ankommet havnen i Tórshavn søndag da de ble vitne til slaktingen, en del av en langvarig lokal tradisjon.

NPR, som er delvis finansiert av staten og venstrevridd, skriver at blant disse passasjerene var naturvernorganisasjonen ORCA, som kjemper for å beskytte hvaler og delfiner i europeiske farvann. Siden 2021 har Ambassador betalt for ORCA-ansatte for å bli med på reisene deres for å utdanne turister om marint dyreliv og samle inn data om dyrene.

Det er klimahykleri på sitt beste. Tusenvis av «øko-bevisste» cruisepassasjerer, ORCA, Ambassador Cruise Line og andre tar turen til Færøyene i et gigantisk cruiseskip som er bare én av hundretusener av flytende klimaverstinger rundt omkring i verden.

De kommer dit som gjester og fordømmer dette lille landets fangsttradisjon. Hykleri på sitt beste, som viser menneskeheten på sitt verste. Vi kan være enige eller ikke enige om hvalfangsttradisjonen på Færøyene. Men den dagen ORCA-aktivister tar årene fatt og ror ut i havet i en bærekraftig robåt for å forske på hvaler og delfiner, og hysteriske rikmannsfolk som blir traumatisert av den virkelige verden boikotter cruiseindustrien, da kan vi snakke.

Vi ser nærmere på cruiseskipenes klimaavtrykk lenger nede i artikkelen. Industriens negative innvirkning på havets dyreliv og økosystem er uten sidestykke.

Men det stopper ikke ORCA-aktivistene fra å ta betaling for å utdanne turister om maritimt dyreliv og samle inn data om dyrene, mens de selv er om bord i et luksuriøst cruiseskip som skader dyrene og naturen de søker å redde.

I en beretning delt av ORCA og bekreftet av Ambassador Cruise Line var de vitne til at over 40 små båter og vannscootere drev hvalene til en strand der 150 mennesker jobbet for å hale dyrene i land med kroker og slaktet dem.

Totalt varte jakten rundt 20 minutter, sa ORCA. Noen av dyrene, som inkluderte ni kalver, brukte over 30 sekunder på å dø.

Ambassador Cruise Line sa at de var utrolig skuffet over at jakten utspilte seg i nærheten av skipet, og at de fortsetter å være sterkt imot denne praksisen. Selskapet ber sine gjester om ikke å støtte jegerne ved å kjøpe lokalt hval- og delfinkjøtt.

At søndagens slakting utspilte seg nær cruiseskipet, fikk det til å virke som om hvalfangerne briljerte med jakten og hånet turistene, hvorav mange håpet å få et glimt av livet i havet i naturen, sa ORCA-sjef Sally Hamilton. Hun advarte mot at færøyske myndigheter måtte avgjøre om livet i havet er et mer attraktivt turisttilbud når det er i live enn når det blir drept.

Christian Verhounig, CEO for Ambassador CEO, var ekstremt skuffet etter uker med forsøk på å åpne konstruktiv dialog med den færøyske regjeringen om disse spørsmålene:

– Bærekraft er en av Ambassador Cruise Lines kjerneverdier, og vi setter stor pris på at det å være vitne til denne lokale begivenheten ville vært plagsomt for flertallet av gjestene om bord.

– Sustainability is one of Ambassador Cruise Line’s core values, and we fully appreciate that witnessing this local event would have been distressing for the majority of guests onboard.

Så mange ord kommer i tankene: nonsens, sprøyt, svada, tullprat, pølsevev … forbanna skinnhellige eliter som ser ned på oss vanlige folk, som folket på Færøyene.

La oss se på den bærekraftige industrien Verhounig påstår han er en del av.

Karbonavtrykk som er større enn 12.000 biler

Hvis vi søker på cruiseskip og industriens negative innvirkning på miljøet, får vi opp millioner av artikler. I 2022 skrev Reuters at cruiseindustrien står overfor rough seas når de prøver å rydde opp i det enorme miljøproblemet den forårsaker.

Industrien lover utbredt bruk av null utslippsfartøyer og -drivstoff innen 2030, og et mål om netto null utslipp for cruise innen 2050. Miljøgrupper reiser tvil om dens evne til å nå målet. Det gjør mange av oss også. I cruiseindustrien er det money talks and bullshit walks.

Reuters siterer en fersk studie publisert i Marine Pollution Bulletin som viser at et stort cruiseskip har et karbonavtrykk som er større enn 12.000 biler, mens passasjerer på et cruise i Antarktis kan produsere like mye CO2-utslipp på en syv dagers reise som en gjennomsnittlig europeer i løpet av et helt år.

Aftenposten ga oss lignende tall i en artikkel om cruiseskipene i Oslo havn som svir av 30 tonn med drivstoff i løpet av et døgn, og utslippet fra et cruiseskip tilsvarer i gjennomsnitt utslippet fra 13.000 bensinbiler.

Denne grafen fra Statista, som er basert i Tyskland, viser hvordan cruiseskip forurenser i forhold til biler. Tallene er fra European Federation for Transport and Environment, som er delvis finansiert at NORAD.

Vi kan stille spørsmålet om den norske regjeringen er like opptatt av å regulere cruiseskipsindustrien som de er av å regulere sine egne borgeres karbonutslipp, eller er det money talks der også?

Cruiseskip er versting på utslipp av svart karbon

Statistas skriver at selv om cruiseskip bare utgjør 1 prosent av den globale flåten, står de for 6 prosent av utslippene av black carbon (svart karbon, BC).

Svart karbon påvirker hastigheten på issmeltingen når det faller ned på snø og is og er derfor svært skadelig i Arktis.

I en studie sitert i Science Direct skrev forskere blant annet at økningen av cruiseskip har forårsaket alvorlige miljøproblemer, spesielt i den skjøre arktiske regionen. Mellom 2015 og 2019 har utslippene av svart karbon økt med 85 % i Arktis, og veksten i cruiseskipturisme fortsetter å skade det marine miljøet.

Åtte måter cruiseskip kan forårsake havforurensning på

Marine Insight har sett på åtte måter cruiseskip kan forårsake havforurensning på, og det gjør spetakkelet på Færøyene enda mer avskyelig. Vi mister troen på menneskeheten.

Et cruiseskip med 3000 passasjerer genererer 150.000 liter kloakk og gråvann, nok til å fylle 10 svømmebasseng, og så må man legge til annet farlig avfall som oljeholdig lensevann og bioavfall som inneholder virus.

I 2019 ble Carnival Cruise Lines bøtelagt med 60 millioner amerikanske dollar for ulovlig dumping av enorme mengder olje, plast og søppel i havet.

Forurensning fra ballastvann

Cruiseskip bruker en enorm mengde ballastvann for å stabilisere båten mens de reiser, og utslippet av vannet ved havner rundt omkring i verden er en betydelig årsak til forurensning.

Ubehandlet ballastvann kan medføre alger og transport av fremmede arter til nye områder. Mikrober og mikroorganismer i vannet kan også føre til økologiske skader som den enorme fremveksten av maneter i Svartehavet.

Luftforurensning

Utslipp av gasser fra cruiseskip fører til enorm forurensning i havområdene. Nyere forskning om klima akterut på cruiseskip, spesielt partikkelforurensning, viser like mye forurenset luft som i store byer, som Beijing.

Støyforurensning

Støyen cruiseskip produserer påvirker miljøet negativt, da det forstyrrer det marine økosystemet og i stor grad bidrar til mer støyforurensning i havet enn andre skip. Både støy fra skipets maskineri og underholdning om bord forstyrrer sjødyrene og pattedyrene, inkludert spekkhoggere og delfiner. Deres følsomme hørsel blir skadet og svekket, noe som ofte fører til dyrenes død og et totalt tap for økosystemet.

Are you listening, ORKA-aktivister?

Utslipp av gråvann

Cruiseskip dumper mer avløpsvann offshore (etter å ha passert gjennom et renseanlegg) enn andre fartøy. Gråvannet kommer fra vasker, vaskerier, dusjer og bysser om bord. Den mest vanlige aktiviteten om bord på cruiseskipet, som rengjøring av redskaper og klesvask, forårsaker forurensning.

Gråvannet inneholder ikke bare skadelige kjemikalier, men også metaller og mineraler som skader det marine miljøet. Studier viser at et stort cruiseskip slipper ut rundt en million liter gråvann i løpet av en ukes reise.

Svartvann/kloakkforurensning

Cruiseskip dumper menneskelig avfall i havene våre (etter å ha passert gjennom kloakkrenseanlegg).

Større cruiseskip kan ha opptil 6680 passasjerer og 2200 besetningsmedlemmer. Enormt mye kloakk fra fråtsende mennesker vi helst ikke vil tenke tanken på.

Rundt 210.000 liter menneskelig kloakk – blackwater – blir dumpet i havet i løpet av en ukes reise. Rikt på bakterier og alger, påvirker dette alle livsformer i havet og hele det marine økosystemet negativt.

Kjemisk forurensning

Cruiseskip slipper ut giftige kjemikalier fra batterier, renseri og industriprodukter, kjemikalier for daglig drift og flere andre stoffer som forurenser farvannet de reiser i. Miljøorganisasjoner hevder at disse kjemikaliene utgjør en enorm trussel mot dyrelivet i havet.

Oljeforurensning

Cruiseskip brenner mer tung fyringsolje enn noen andre fartøyer på havet. Av de skitneste fossile brenslene på markedet, inneholder oljen farlige nivåer av svovel og tungmetaller etc.

Det er anslått at cruiseskip bruker i gjennomsnitt 150 tonn tung fyringsolje per dag. Spilloljen blandes med havvann, defekte motorsystemer som lekker, feil reparasjonsarbeid, kollisjoner og ulykker forårsaker oljeforurensning i havet.

Forurensning av fast avfall

Cruiseskip kan produsere syv tonn søppel på en enkelt dag og bidrar med anslagsvis 24 % av det totale faste avfallet som genereres av sjøtrafikk over hele verden.

Et cruiseskips faste avfall inkluderer papir, papp, aluminium osv., som danner uønsket søppel på havoverflaten og utgjør en stor trussel for marine planter og skapninger.

Ødeleggelse av korallrev

Innseiling og oppankring av cruiseskip på  korallrev over hele verden har resultert i flere hendelser som involverer ødeleggelsen av det biologiske mangfoldet på disse naturlige underverkene.

I 2017 kjørte det britiske cruiseskipet MS «Caledonian» på de uberørte korallrevene i Indonesia og ødela 17.222 kvadratmeter med korallrev og forårsaket uopprettelig skade for mer enn 19 millioner dollar.

Fysiske skader på livet i havet

Hvaler og delfiner er også ofre for den økende trafikken til disse skipene, som er ansvarlig for å skade, ofte drepe, marine liv, spesielt finnhvaler, spekkhoggere og knølhvaler.

NPR, ORCA, Ambassador og våre venner på Færøyene vil bli kontaktet for kommentar. Får vi svar, oppdaterer vi saken.

Dirty polluters or dreamy palaces: Can cruise ships become sustainable? | ABC News

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.