Norges Fotballforbund (NFF) stopper salget av Freias produkter i kioskene på Ullevaal stadion inntil videre.

Det får VG
opplyst av NFFs kommunikasjonssjef Yngve Haavik. Freia er eid av Mondelez, som har fått kritikk for å ha fortsatt produksjonen i Russland mens krigen i Ukraina pågår.

Amerikanske Mondelez er et av selskapene ukrainske antikorrupsjonsmyndigheter mener at bidrar til inntekter i den russiske statskassen.

– Krigen i Ukraina opprører og bekymrer oss alle. NFF står bak Uefas beslutning om å suspendere alle russiske fotballklubber og landslag fra europeiske turneringer. Da må det også få konsekvenser for produkter som indirekte kan bidra til å finansiere den russiske krigføringen, sier Haavik til VG.

Vil ha fabrikker stengt

Han forteller at NFF kommer til å ha konstruktiv dialog med Freia framover. Tidligere har flyselskapet SAS bestemt seg for å sette salget av Freia-produkter på vent.

Fredag gikk også Toppfotball Kvinner ut med at interesseorganisasjonen pauser samarbeidet med Freia.

– Inntil Mondelez International har stengt ned sine fabrikker i Russland, så ser ikke vi at vi kan fortsette samarbeidet med Freia. Begge parter forstår at denne situasjonen er veldig vanskelig. Vi har derfor blitt enige om å pause kampanjen inntil fabrikkene er stengt, sier daglig leder Hege Jørgensen.

Reklamekampanje

Freia har sterke koblinger innad i kvinnelandslaget, der Ada Hegerberg, Guro Pettersen og Lisa Naalsund har vært involvert i reklamer for sjokoladeprodusenten.

Kampanje
melder fredag formiddag at det har vært møtevirksomhet mellom Freia og landslaget, men nettstedet har ikke fått noen kommentarer til saken.

Norges A-landslag for menn møter Skottland (17. juni) og Kypros (20. juni) i EM-kvalifiseringskamper.

(©NTB)

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også