Byggingen av motorveier bør settes på vent fordi det er klima-, natur- og energikrise, mener forskningsleder Aud Tennøy ved Transportøkonomisk institutt (TØI). 

– Gitt FNs advarsler, må vi kutte alle steder vi kan, sier Tennøy til Dagsavisen.

Det er flere gode grunner til å parkere anleggsmaskinene, hevder Tennøy, og viser til følgende eksempler:

  • Byggingen av motorveier krever store mengder energi, gir store klimagassutslipp og forbruker store arealer.
  • Når motorveiene står ferdige bidrar de til økt trafikk og økt energiforbruk per kjørte kilometer, fordi bilene kjører fortere på slike veier enn andre veier.
  • Byspredning og hyttebygging, som også forbruker store arealer, stimuleres av veibygging.

Mandag vil forskningsleder Aud Tennøy utrede om sitt syn på motorveibyggingen under konferansen Mobilitet 2023, som TØI arrangerer sammen med Opplysningsrådet for Veitrafikken og over 20 partnere. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) er blant de mange deltakerne.

– Det er bedre å utbedre eksisterende veier enn å bygge nye motorveier dimensjonert for 110 kilometer i timen, mener forskningslederen.

Tennøy påpeker at det er erklært klima- og energikrise.

– De neste syv årene må det gjøres drastiske tiltak for å unngå de mest katastrofale klimaendringene, ifølge FNs klimapanel. Samtidig fortsetter vi å planlegge og bygge nye motorveier i Norge – flere, bredere og raskere enn noen gang, sier hun.

Miljøministeren og regjeringen overstyrer Miljødirektoratet og åpner for ny vei gjennom Lågendeltaet

Aud Tennøy mener en god løsning er å bruke pengene på tog i stedet for motorveier.

– Bygging, vedlikehold og drift av jernbanen vil, i motsetning til vei, stimulere til utvikling som gir redusert arealforbruk, energiforbruk og klimagassutslipp når prosjektene står ferdig, påpeker hun.

10. februar åpnet regjeringen for en ny firefelts motorvei gjennom Lågendeltaet naturreservat, på den 43 kilometer lange strekningen mellom Moelv og Øyer. Det er et massivt flertall på Stortinget for en slik firefelts motorvei. I tillegg til Ap og Sp, mener både Høyre og Frp at dette er en god idé.

Aud Tennøy er imidlertid tydelig på hva hun mener om dette prosjektet.

– Miljødirektoratet har gitt en veldig god begrunnelse for hvorfor dette prosjektet ikke bør gjennomføres. Et av argumentene er at veiprosjektet har negativ samfunnsnytte helt uavhengig av naturverdiene, altså at det koster mer for samfunnet enn det gir, sier hun.

Mindretallet på Stortinget, bestående av Rødt, SV, MDG, Venstre og også Pasientfokus, vil i likhet med Tennøy ikke ha motorvei.

Kjøp Paul Grøtvedts bok her!

 

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok e-bok.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok eller som e-bok!


 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.