Det amerikanske selskapet eier de to sosiale plattformene.

Ifølge en uttalelse fra irsk datatilsyn har Meta brutt loven når det gjelder plikten til åpenhet, og brukt feil juridisk grunnlag i behandlingen av personopplysninger til bruk i markedsføring.

Beløpet tilsvarer nesten 4,2 milliarder kroner.

Boten kan føre til at Meta må endre sin forretningsmodell, som innebærer at det rettes målrettet markedsføring mot brukere basert på data de etterlater seg når de er på nettet.

Av de 390 millionene blir 210 millioner euro gitt i bot for brudd knyttet til Facebook, mens 180 millioner euro er for brudd knyttet til Instagram.

Flere bøter

Siden 2021 har Meta blitt ilagt en rekke bøter som utgjør over 900 millioner euro – tilsvarende over 9,6 milliarder kroner.

Selskapet ble saksøkt allerede i mai 2018 da EUs nye datalov GDPR ble innført.

Tidligere baserte Meta seg på «informert samtykke» fra sine brukere før de tok i bruk personlige data for å kunne levere personrettet markedsføring basert på brukernes atferd på nettet.

Meta anker

Da GDPR trådte i kraft, endret selskapet det juridiske grunnlaget for behandlingen av persondata ved å tilføye en klausul i betingelsene for markedsføring. Dermed tvang de brukerne til å samtykke i at personlige data kunne brukes til å utforme reklame, noe som ansees som et brudd på EUs personvernlov.

I en uttalelse skriver Meta at selskapet er skuffet over avgjørelsen fordi de er overbevist om at selskapet har fulgt EUs lover på dette feltet. Meta varsler derfor at det vil anke både grunnlaget for kjennelsen og bøtene.

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Kjøp Halvor Foslis bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.