Mens norsk politi reagerer på at den fæle amerikanske presidenten Donald Trump igjen skal få lov til å ytre seg på Elon Musks Twitter –  som Geir Furuseth skrev om på Document – er miljøbevisste liberale rasende på mannen som gikk fra hero to zero fortere enn et New York Minute. Vi snakker om total meltdown.

De kjører nemlig rundt i en MAGA-hat On Wheels, skal vi tro journalist Benjamin Svetkey i The Wrap som advarte Hollywood-eliten med følgende ord:

Hey, Hollywood! Elon Musk Is Turning Your Tesla Into a MAGA Hat on Wheels!

«Musk sucks som Twitter-sjef», skriver Svetkey og hyller kjendiser som flykter fra Twitter: Whoopi Goldberg, Shonda Rhimes, Tea Leoni, Sara Bareilles, Toni Braxton, Gigi Hadid, Ken Olin. De har alle kunngjort sine intensjoner om å stenge kontoene og dra. Fra Twitter, hvor ellers? Bare et par av navnene er kjente for meg, men good riddance til alle sammen.

Svetkey har ingen anelse om hvorvidt noen av de ovennevnte kjendisene faktisk eier en Tesla, men det er ikke utenkelig, da elbilen for tiden er den mest solgte av nyere kjøretøy i California, med sjåfører i Model Ss, Xs og Ys som smiler tilfreds mens de summer forbi bensinstasjoner med skyhøye bensinpriser.

Om Tesla er en mirakelmaskin som skal redde planeten er fortsatt diskutabelt, innrømmer Svetkey, da noen rapporter tyder på at de enorme mengdene karbon som frigjøres ved produksjonen av litiumbatteriene, betyr at du må kjøre en Tesla i tre til syv år før det går i balanse – «karbonmessig».

Men det spiller ingen rolle – poenget her er at Tesla-merket har blitt synonymt med stilig blåstatsidealisme, et symbol på hjul som kunngjør til verden at personen bak rattet ikke bare er relativt velstående, men også bryr seg om moder jord.

I det minste avdekker han hykleriet, og det er hysterisk morsomt for oss «vanlige folk» at symbolet til eliten og de liberale Demokratene nå er blitt til en MAGA-hatt på fire hjul:

– Da Musk kjøpte Twitter og begynte å tvitre Trumpy-meldinger om hvordan folk burde stemme Republikansk – slik han selv begynte å gjøre etter at han flyttet fra California til Texas i fjor – begynner hans elektriske symbol å virke mye mindre status-y.

– I disse dager begynner faktisk Tesla-en å se ut som en MAGA-hatt med frontlykter.

En professor ved University of Southern California tvitret at han har mistet oversikten over antallet Tesla-eiere som sier at de aldri kommer til å eie en Tesla til, men la til at Musk kan redde firmaet ved at flere konservative ønsker å bli Tesla-eiere.

Professoren kan være inne på noe, tror Svetkey. Hvis Musk fortsetter å tvitre Trumpy-svada, kan MAGA-amerikanere snart bytte sine bensinslukende F-150-er med Tesla-pickupen, det vil si den firkantede Cybertrucken, hvis den noen gang kommer seg ut på veien.

Den har nemlig blitt forsinket flere ganger, sier Svetkey, som endelig viser sin avsky og skadefryd for mannen som en gang var de liberales helt: Elon Musk.  Cybertrucken ble nemlig avduket for tre år siden med en katastrofal – og ellevill – pressebegivenhet der Musk i forlegenhet så på da en av hans designere ved et uhell knuste bilvinduet med en metallkule mens han forsøkte å bevise hvor uknuselig glasset var.

Benjamin Svetkey vet ikke om Musk fortsatt lager den elektriske Tesla-limousinen som ble introdusert i 2015, men gjør han det, kan han selge en til en eks-president som for tiden bor på en countryklubb i Florida. (Det er Florida Man, for dere som ikke vet.) Spesielt hvis den kjører seg selv til U.S. Capitol under opprør!

– Trump i en Tesla? Det er dagen Hollywood definitivt vil koble fra.

Første modell av Tesla

Charlotte, North Carolina – 2 March 2020: A Trump supporter from Greensboro, NC is sporting his large foam hat in support of the President outside the Bojangle’s Coliseum. Photo: Shutterstock, Jeffrey Edwards, USA

 

 

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.