EU-parlamentet og ministerrådet ble sent torsdag kveld enige om nye regler for å fase ut bruken av fossildrevne biler. Reglene innebærer blant annet at alt salg av nye bensin- og dieseldrevne personbiler og lette lastebiler er forbudt i 2035.

Målene som fremgår av pressemeldingen er:

«55 % reduksjon i CO2-utslipp for nye biler og 50 % for nye varebiler innen 2030 sammenlignet med 2021-nivåer, og 100 % reduserte CO2-utslipp for både nye biler og varebiler innen 2035.»

Forbudet er en første del av EUs store klimapakke «Fit for 55», og lederen av EU-parlamentets miljøkomité, franskmannen Pascal Canfin, kaller det i et innlegg på Twitter for «en historisk beslutning».

Jozef Síkela, den tsjekkiske industri- og handelsministeren, mener at EU «kan dra nytte av denne teknologiske endringen», og Anna Hubáčková, den tsjekkiske miljøministeren, skriver i pressemeldingen:

– Å bli enige om et første forslag fra «Fit for 55»-pakken er et sterkt signal om at EU er fast bestemt på å gjøre fremskritt mot klimanøytralitet og den grønne omstillingen. Nullutslippsmobilitet vil være en byggestein for å bremse klimaendringene, som kan skape alvorlige forstyrrelser i mange sektorer av samfunnet vårt, inkludert miljø, migrasjon, matsikkerhet og økonomi.

Det er store logistikkproblemer ved overgangen til 100 prosent elektriske kjøretøy, og trafikknæringen og bilbransjen stiller nå spørsmål om de praktiske mulighetene for å realisere forslagene.

– Finns det tillräckligt med ström och laddpunkter i hela landet? Är det möjligt för oss att gå över på det här sättet? Hinner vi gå i takt? Vi måste ha en prognos för det här, många frågar sig om vi kommer att greja det här, sier Tommy Letzén, administrerende direktør i Motorbranschens riksförbund, i et intervju med Sveriges Radio.

Avgjørelsen vil få enorme konsekvenser for Europas innbyggere og næringsliv, og for å lette overgangen må EU-kommisjonen i 2023 legge fram forslag om hvordan store selskaper bør gå over til elbiler. Behovet for støtte til bedrifter og underleverandører som lider økonomisk, må også gjennomgås.

Innbyggerne i EU vil tilsynelatende ikke få noen slik støtte, og i sosiale medier reises det nå mange kritiske røster mot at ansvarlige politikere lar «klimabevegelsen ødelegge mer og mer». I henhold til kritikken innebærer forslaget at massebilismen, slik vi kjenner den, risikerer å ta slutt når kun de som har råd til å kjøpe og vedlikeholde en elbil, skal kunne transportere seg med egen bil.

Men klimabevegelsen mener samtidig at EU ikke handler kraftig nok. Svenska Naturskyddsföreningens klimadirektør David Kihlberg kaller vedtaket «feigt». Han hevder at EU har tatt for mye hensyn til markedet og at overgangen kan gå enda raskere. Kihlberg får støtte av Madeleine van der Veer, ansvarlig for sosialpolitikk i WWF.

– Det är alldeles för sent. Vi vet att det finns bilföretag som redan nu har satt som gräns att de ska sluta sälja fossildrivna bilar år 2030. Varför ska EU:s politiker då sätta ett senare datum?

«Fit for 55»-programmet er pakken som EU ble enige om i fjor sommer, og som skal gjøre EU i stand til å oppnå såkalt «klimanøytralitet» i 2050.

I dag er kun én av fem nyregistrerte biler i EU elbiler, men andelen skal altså nå 100 prosent innen de neste tolv årene. Nå gjenstår det for EU-parlamentet og ministerrådet å ta den formelle avgjørelsen før reglene kan tre i kraft.

 

Synes du verden går av hengslene? Vil du forstå hva som skjer og kanskje stritte imot? Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson i dag!

 

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.