– Dette er det glade vanvidd! Kåre og Kirsti Bech er fortvilet over SVs krav til regjeringen om å sette i gang bygging av Ringeriksbanen. Ekteparet fra Hole kommune frykter mest de miljømessige konsekvensene, men advarer også om at prosjektet kan bli norgeshistoriens største kostnadssluk noensinne. Prislappen kan fort komme til å nå 100 milliarder kroner eller mer.

Mandag snudde regjeringen i spørsmålet om byggingen av Ocean Space Centre, noe som fikk SVs parlamentariske leder Torgeir Knag Fylkesnes til å sutre over at de ikke var tatt med på råd. Tirsdag svarte SV med å kreve at arbeidet med Ringeriksbanen settes i gang.

– Vi gir klar beskjed, en slags marsjordre til regjeringen, om at dette må på plass. Når pengene allerede ligger på bordet, bør ikke det være vanskelig å bli enig om, sier SVs Mona Fagerås til NRK.

Pengene Fagerås snakker om, er den halve milliarden som er satt av på statsbudsjettet for planlegging av ny jernbane og ny motorvei fra Bærum til Hønefoss. Dét kravet klarer SV muligens å få regjeringen med på, slik er politikken. Men drømmen om Ringeriksbanen er omtrent like gammel som jernbanen selv, og planene har blitt dyrere og dyrere tiår etter tiår.

Jong som handelssentrum?

Få kjenner historikken og planene om en ny Ringeriksbane bedre enn Kåre og Kirsti Bech. De bor midt i den planlagte traseen og ser ut på Sundvollen og Kroksund og den lille landtunga som skiller Steinsfjorden fra Tyrifjorden. Prosjektet legger opp til å bygge en ny jernbanelinje (og E16) mellom Sandvika i Bærum og Hønefoss i Ringerike, noe som planleggerne og tilhengerne hevder vil forkorte Bergensbanen med ca. 60 km og reisetiden med om lag 1 time. Kanskje.

– Dette er det glade vanvidd! Hvor skal vi begynne? De som har lest «Forslag til planprogram», vil vite at planleggingen stanser ved Jong i Bærum, ca. 2 km sør for Sandvika. Ettersom få passasjerer på Bergensbanen har ærend på Jong, må det derfor opprettes en bussforbindelse og/eller et nytt dobbeltspor til Sandvika. Dette er ingen holdbar situasjon. Etappen Jong–Sandvika regnes for øvrig for å være spesielt vanskelig og kostbar, sier Kåre Bech.

En full dag med ekteparet Bech burde være obligatorisk for alle som har befatning med de mildt sagt luftige planene om en Ringeriksbane over Kroksund. De har lest titusenvis av sider med utredninger og beregninger, og lidd seg gjennom timer med innslag på radio og fjernsyn, der den ene mer kunnskapsløse politiker etter den andre uhindret får fremstille sine vyer om Ringeriksbanens velsignelser. Nå trekker de begge på årene, men kunnskapen de besitter, er en ren åpenbaring for en kunnskapsløs journalist.

– Les Silingsrapporten fra 2015 (151 sider). Den tar ikke høyde for vanngjennomstrømningen mellom Steinsfjorden og Tyrifjorden, For dem som ikke vet det, og det er dessverre mange, så er Steinsfjorden totalt avhengig av vanngjennomstrømning med Tyrifjorden, men ikke omvendt! Bech fnyser av vankunna hos utrederne.

Dyre vyer

I 1992 fikk den gamle ringreven og samferdselsministeren fra Ap Kjell Opseth SV med på en byttehandel. Mot SVs støtte til byggingen av E16 via Lærdal og Valdres snekret Opseth sammen et forslag til Ringeriksbanen som han fikk Stortinget med på:

«Stortinget ber Regjeringa forsere arbeidet med innkorting av Bergensbanen (Hønefoss–Oslo), med sikte på oppstart i planperioden 1994–97. Det legges til grunn at prosjektet ikke skal fortrenge prioriterte investeringer f.eks. på Østfold- eller Vestfoldbanen, eller i intercity-sammenheng. Prosjektet innarbeides og vurderes nærmere i Norsk Jernbaneplan 1994–97.» (Innst. S. nr. 67)

Av en eller annen ikke så veldig mystisk grunn har ikke prosjektet blitt satt i gang. Regjeringer har kommet og gått, og dokumentstablene har vokst jevnt og trutt, i likhet med prisoverslagene. Det offisielle kostnadsoverslaget hadde i 2021 en samlet styringsramme på 36,3 milliarder kroner og en kostnadsramme på 41,5 milliarder kroner.[1]

Takket være ekteparet Bech forsto denne skribenten at planene og prisoverslagene ikke har regnet med kostnadene for å føre prosjektet helt frem fra lille Jong til Oslo. I et leserinnlegg i Ringerikes Blad i forrige uke setter Bech utrederne og perspektivene på plass:

Leser vi de nevnte publikasjonene nøye, har ikke Bane Nor funnet noen løsning, men blant det store publikum finnes ikke dette problemet, der tror man at banen kan bygges like til Sandvika, for ikke å si helt inn til Oslo, som man får inntrykk av ved å lese Bane Nors tvetydige framlegging av forholdene.

Denne oppfatningen kan ha sin bakgrunn i Planprogrammet, hvor det står at samfunnsmålet er «direkte baneforbindelse Ringerike–Oslo». (Selvsagt uten å nevne at det fordrer deltakelse i en ekstra Oslotunnel med et ukjent antall 10-års byggetid.)

Grunnen til at Arbeiderpartiet og det arbeiderpartidominerte Bane Nor ivrer så kraftig for Ringeriksbanen, er en politisk «greie» som har til hensikt å bygge om Hole til en drabantby for Oslo, med enerett til toget som transportmiddel mellom Hønefoss og Oslo.

Håpet er at Bergensbanen kan få rettet opp noe av sitt store underskudd samt at Bane Nor kan ta del i den forventede boligbyggingen gjennom Bane Nor Eiendom.

Dette ligger skjult i formuleringen «Ringeriksbanen vil utvide pendleromlandet ved å knytte Ringeriksregionen med Hønefoss nærmere sammen med Oslo, og derved avdempe presset i sentrale strøk» (Oslo). Motivet er altså å hjelpe Oslo.

Takk til ekteparet Bech for deres forbilledlige klargjøring. Deres karakteristikk av prosjektet som norgeshistoriens dyreste og mest miljøfiendtlige bør hamres inn hos traseens ordførere. For som alltid når staten skal bygge vei og/eller jernbane, teller de kun penger, ikke konsekvenser. De gråter for sin egen syke mor, slik de gjorde i Hallingdølen onsdag.

Skjermdump: Hallingdølen, 07.06.22 (betalingsmur)

Fru Kirsti Bech er løsningsorientert og formulerer kort og greit løsningen for politikerne og de fremtidige reisende på Bergensbanen:

– Rust opp den gamle traseen fra Hønefoss til Roa, spar eventuelt inn noen minutter ved å legge traseen til Grua, og rust så opp Gjøvikbanen derfra til Oslo. Mye billigere og mye mindre ødeleggende. Jevnaker trenger også vekst, folk og penger!

 

Illustrasjon: KVU Oslonavet – Jernbaneverket – Presentasjon fra KVU-konferansen side 143

Her er modellen SV og andre Ringeriksbane-entusiaster ønsker seg (sammenlign gjerne med sakens hovedbilde):

Et av Norges vakreste og mest kjente riksveipartier mellom Kroksund og Sundvollen kan bli ødelagt av ivrige tilhengere av den planlagte Ringeriksbanen og ny E16. Fotomontasje: Ringeriksbanen.no

Selv om gamle Norges Statsbaner (NSB) har skiftet navn til Vy, skal det godt gjøres for SV å få sine urealistiske vyer om en Ringeriksbane realisert av denne eller kommende regjeringer. Baneprosjektet vil koste utallige nye oljemilliarder, og da blir det vel temmelig dobbeltmoralsk å kreve penger fra noe som SV ønsker å slutte med ..?

1: Ringeriksbanen/E16: Prosjektet er modent for investeringsbeslutning

Her sier naboene et høyt og tydelig nei takk til den nye Ringeriksbanen (Aftenposten)

Ringeriksbanen: Historikk – Fakta – Forventning (PDF fra Forum Nye Bergensbanen)

Hva var Ringeriksbanen? (Ringerikes Blad)

Document vil i løpet av den nærmeste måneden lage en lengre foto- og videoreportasje fra Kroksund, der leserne også vil bli nærmere kjent med ekteparet Bech.

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.