Alphabet, selskapet som eier Google og YouTube, doblet sin omsetning i første kvartal i år. Omsetningen økte med 34 prosent til 55,3 milliarder dollar. Fortjenesten økte fra 6,8 milliarder dollar til 17,9 milliarder.  Omsetningsøkningen er ikke til hinder for at mediekanaler som utfordrer rådende narrativer utestenges. Onsdag morgen ble den svenske mediekanalen Exakt24 utestengt fra YouTube, uten forvarsel.

Det gode resultatet baserer seg på økt inntekt fra Google-reklame når stadig flere mennesker har vært på nett under koronapandemien.

Omsetningen økte med 34 prosent til 55,3 milliarder dollar, langt mer enn de 51 milliardene analytikerne hadde ventet, og fortjenesten økte fra 6,8 milliarder dollar til 17,9 milliarder.

– I det siste året har folk tatt i bruk Google Search for å holde seg orientert, i kontakt og underholdt, sier Google-sjef Sundar Pichai. (NTB)

Alphabets annonse-inntekter fra YouTube steg med nesten 50 prosent fra første kvartal 2020 til årets første kvartal:

Skjermdump fra Alphabet (abc.xyz/investor)

Samtidig som disse tallene ble kjent fikk den svenske mediekanalen Exakt24 beskjed om at de var utestengt fra YouTube. Dette bildet møter leserne som vil se deres siste nyhetssending:

Vi har vært i kontakt med sjefredaktør Erik Almqvist i Exakt24, som opplyser at utestengelsen ikke bare kom uten forvarsel, men også uten motivering.

– Utestengelsen er uforståelig. Vi har fikk en e-post der vi ble fortalt at vi var utestengt fordi vi hadde brutt YouTubes retningslinjer, Vi forsøkte å nå YouTube og Google, men begge mangler en egen kundetjeneste og telefonnummer.

– I eposten var det et formular, der vi ble gitt én mulighet til å anke utestengelsen. De skrev ikke på hvilket grunnlag de hadde tatt denne beslutningen, men jeg fylte ut klageformularet med å si som sant er at vi har lest og forstått retningslinjene, så vi aner ikke hva galt vi har gjort. Så langt har vi ikke fått noe svar.

Almqvist opplyser til Document at Exakt24 har nyhetssendinger sju dager i uken, i tillegg til dokumentarer og andre programmer. Kanalen hadde over 35.000 abonnenter ved utestengelsen, men enkelte programmer har hatt flere hundre tusen visninger.