Fra fjorårets galla da Lupita Nyong’o fikk pris for sin innsats i filmen «12 Years a Slave». Foto:  Reuters/Lucy Nicholson.

Den store Oscar-gallaen kårer årets beste filmer, men er også blitt en arena for politisk agitasjon fra venstrevridde skuespillere. Nå har publikum fått nok. Fallet er oppsiktsvekkende.

Årets utgave av The Academy Awards, kjent som Oscar-gallaen, ble en sviende seerfiasko. Ca. halvparten av seerne fra i fjor forsvant, og kun i underkant av 10 millioner TV-tittere gadd å følge showet.

The Epoch Times omtaler floppen:

The Academy Awards television audience plunged to 9.85 million viewers on ABC, less than half of the Oscars’ previous low and continuing a startling trend of viewer tune out for awards shows.

Avisen fortsetter:

The Nielsen company’s preliminary estimate shows that the audience who watched “Nomadland” win best picture on Sunday was 58 percent below last year’s tally of 23.6 million, which had set the previous record for least-watched Oscars telecast.

Et fall på nærmere 60 prosent på et år kan bare beskrives som katastrofalt.

Dette er ledd i en trend der seertallene har dalt jevnt og trutt. Allerede i fjor ble det oppfattet som svært dårlig da man nådde noe under 24 millioner seere. Det viste seg altså å bare være et foreløpig stoppested på nedturen.

It wasn’t long ago that the Oscars were often the second most-watched television program of the year after the Super Bowl. For most of the 2000s, the Academy Awards audience was in the 35 million to 45 million range each year. Only six years ago, in 2015, the Oscars reached 37.3 million people, according to Nielsen.

Så spekuleres det i årsakene til fallet. Som ofte ellers siste år trekkes korona frem, noe som trolig kan ha spilt en rolle.

Men pandemien burde etter manges mening heller trukket oppover, da den i stor grad har inspirert til mer og ikke mindre TV-titting.

Andre mener grunnen er å finne i den utviklingen showet, ja, hele filmindustrien, er inne i.  Det meste presses nå inn i en sammenheng der man fremmer politisk korrekte, venstrevridde ståsteder. Man har et «budskap», man vil belære publikum.

Typiske vinnertemaer  er nå ikke-hvit kvinne eller en transperson som kjemper mot rasisme og/eller fordommer, og vinner til slutt. Flyktninger med en «gripende historie» er også en gjenganger.

Den politiske korrekte poseringen topper seg gjerne i skuespillernes personlige taler når man står på podiet med statuettene i hånden.

Komikeren Ricky Gervais tok i fjor et legendarisk oppgjør med utviklingen, og latterliggjorde det pompøse Hollywood-folket så det virkelig kjentes. Dette gjorde han som konferansier under Golden Globe-utdelingen.

Her leverte han følgende udødelige kraftsalve til de fremmøtte Hollywood-stjernene:

–Hvis dere vinner en pris i kveld, ikke bruk den som et påskudd for å holde en politisk tale. Dere kan ikke belære publikum om noe som helst. Dere vet ingenting om den virkelige verden. De fleste av dere har tilbrakt mindre tid på skolebenken enn Greta Thunberg.

Etter dette falt Gervais i unåde i det «gode selskap», og ble ikke engang invitert til å sitte i salen under årets Oscar. Dette tok han med et flir, ifølge et fornøyelig YouTube-innslag av den konservative kommentatoren Steve Turley:

(Turley er for øvrig en stemme mange Document-lesere vil ha glede av å følge).

The Epoch times forteller at en annen kommentator beskrev årets show som «tortur»:

–  It was agonizing for me to get through the show last night. It was pure torture, said Marc Berman, a veteran television analyst who writes the “Programming Insider” newsletter, on Monday.

…. viewers sat through long acceptance speeches from people you don’t know in movies you never heard of, Berman said.

Også andre, tilsvarende show opplever samme, massive seerflukt:

All awards shows have been in a ratings free-fall. Both the Golden Globes (6.9 million viewers) and Grammy Awards (9.2 million) had record low audiences this year.

Bøker du bør lese: 

Kjøp Ruud Koopmans’ bok her!

Kjøp Asle Tojes siste bok her!

Vi tar et steg videre. Bli med: