Foto: Berit Roald/NTB

Avinor inngår en åtte års rammeavtale med snøryddingsprodusenten Øveraasen på Gjøvik om levering av de selvgående brøytebilene, skriver Dagens Næringsliv.

– Dette betyr veldig mye for oss. Koronapandemien har nesten ført til et sammenbrudd i internasjonal flytrafikk. 80 prosent av våre kunder er flyplassrelaterte som har tråkket på nødbremsen, sier administrerende direktør Thor Arve Øveraasen i en kommentar til 400-millionerskontrakten.

Etter planen skal førerløse kjøretøy settes i drift på Oslo lufthavn vinteren 2021/2022. Teknologibedriften Yeti Move i Kongsberg er underleverandør av de tekniske løsningene.

– Vi ønsker å være i førersetet når det gjelder nytenkning og innovasjon. Vi er blant de første i verden til å sette i drift et slikt konsept og vil med det kunne opprettholde målet om å være ledende på vinterdrift, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.