Tesla CEO Elon Musk and Shanghai’s Mayor Ying Yong attend the Tesla Shanghai Gigafactory groundbreaking ceremony in Shanghai, China January 7, 2019. REUTERS/Aly Song

Kina frykter at Tesla-biler produsert ved fabrikken i Shanghai samler inn data når de kjører rundt i Kina og at disse datene sendes til USA. Kina har derfor nedlagt forbud mot at militære og ansatte i visse statsbedrifter få kjøre Tesla.

Elon Musk tar mistankene på største alvor og lørdag deltok i en virtuell konferanse der han forsøkte å forsikre kineserne om at hans biler ikke var spioner på hjul.

Når kineserne har fått denne mistanken kan det være fordi de selv bruker alle midler til å samle inn informasjon om deres fiender og konkurrenter. På seg selv kjenner man andre. Kina innførte for kun få år siden en lov som pålegger alle selskaper i Kina å dele all kunnskap med myndighetene

Biler vil få montert Google i sine systemer og vil samle inn data om omgivelsene. Det har gått opp for kineserne at Tesla vil være den perfekte innsamlingsmaskin for USA.

Tesla håper å selge 200.000 biler produsert ved fabrikken i Shanghai i år.

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.