Paolo Uccello (1397–1475)
Detalj av en predella (nederste del av en altertavle – som ikke ble fullført). Galleria Nazionale delle Marche, Urbino

Tempera på tre, 42 x 361 cm.

Predellaen er den rene tegneserien. og i de seks feltene beskrives hvordan en kvinne gir en oblat til en jødisk kjøpmann eller pengeutlåner, den slemme jøden forsøker å brenne opp oblaten, som begynner å blø, slik at en rett-troende mobb oppdager det, og pågriper jøden, hans gravide kone og hans to barn. Oblaten innvies på nytt, og den slemme kvinnen som ga jøden oblaten henges, selv om en engel forsøker å forhindre det. Så brenner man den jødiske familie, og i det siste feltet strides to engler og to djevler om den slemme ikke-jødiske kvinnens lik.

Dessverre er ikke dette fri diktning. Beskyldninger om både vanhelligelse av alterbrød, og bruk av kristne barns blod i det usyrede brød var vanlige i europeisk middelalder – med påfølgende bål og brann, slik det blant annet er omtalt i Nürnberg-krøniken.

Til beskyldningene om bruk av menneskeblod i det usyrede brød – som visstnok fortsatt fremsettes fra enkelte hold – er det bare å bemerke at Torah uttrykkelig forbyr fortæring av blod – uansett hvor det kommer fra.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂